Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Hjälp mig bli en telis. Nybörjartråd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1311457" data-attributes="member: 161981"><p>Det här med förspänning på telemark är väldigt intressant. Jag upplever att det handlar väldigt mycket om att matcha bindningen mot skidan och underlaget. På mina hårdaste raceskidor kör jag med röda fjädrar och på de lite mjukare blå. Är det is i backen händer det att också att jag skruvar upp spänningen. Kommer man sedan på skär över en fläck lösare snö upplever jag att det är stor risk att innerskidan släpper i bak. Jag har gått på niten att köra alldeles för hårda bindningar på för mjuka skidor, det gick knappt att åka. Kändes som att innerskidan böjdes uppåt i bak och tappade hela tiden snökontakten. Det gör också skillnad för rörelseomfånget i bindningar hur man ställt fjädern. Om man ligger väldigt högt på t.ex. en grön fjäder kan det vara klokt att köra blåa istället på en låg inställning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1311457, member: 161981"] Det här med förspänning på telemark är väldigt intressant. Jag upplever att det handlar väldigt mycket om att matcha bindningen mot skidan och underlaget. På mina hårdaste raceskidor kör jag med röda fjädrar och på de lite mjukare blå. Är det is i backen händer det att också att jag skruvar upp spänningen. Kommer man sedan på skär över en fläck lösare snö upplever jag att det är stor risk att innerskidan släpper i bak. Jag har gått på niten att köra alldeles för hårda bindningar på för mjuka skidor, det gick knappt att åka. Kändes som att innerskidan böjdes uppåt i bak och tappade hela tiden snökontakten. Det gör också skillnad för rörelseomfånget i bindningar hur man ställt fjädern. Om man ligger väldigt högt på t.ex. en grön fjäder kan det vara klokt att köra blåa istället på en låg inställning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Hjälp mig bli en telis. Nybörjartråd
Tillbaka
Topp