Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp mig i bräddjungeln!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mooden94" data-source="post: 1049468" data-attributes="member: 95291"><p>Du förstår delvis rätt...</p><p>Om du utgår från ditt gyllene snitt på en vanlig camber bräda, som vi nu säger är 170cm (så du kan jämföra med din gamla), då gäller följande enligt mig:</p><p>Desto längre brädan är över 170cm desto mindre betydelse har det om det är camber eller rocker i puder</p><p>Desto kortare brädan är under 170cm desto större betydelse har det om det är camber eller rocker i puder</p><p>Om brädan har rocker med magnetraction kommer den vara minst lika säker i kant som en camber i samma längd</p><p>Enda skillnaden mellan full rocker och CRC är att CRC kommer kännas mer motstridig i nose/tailpress = mer fjädrig= mer pop...</p><p></p><p>Så på en +10cm (180) bräda så har rocker eller camber nästan ingen betydelse i puder men på en -10 (160) har det ganska mycket betydelse.</p><p></p><p>Om du kollar på min video från alperna med djupsnö så ser du att i brantare partier så flyter min lilla 151cm med pudret straxt före bakfoten och att jag inte tappar fart i flackarre partier trots halvmeter nysnö.</p><p></p><p>Sen gällande stabilitet så är det väl som om du släpper ner ett vedträ eller en planka ner för en trappa: plankan når över ojämnheterna medan vedträ studsar.</p><p>Med det vill jag säga att en kortare bräda kommer studsa och hoppa mer men om du har camber eller rocker med magnetraction så kommer du inte tappa kanten och börja wobbla!</p><p>Men som tidigare sagt har åktekniken mer betydelse, om du inte kan carva ner magnetraction'en så utnyttjar du den inte. Dock måste jag tillägga att sen jag börja åka rocker med magnetraction så gick det mycket enklare att carva eftersom du får ett jämt tryck mellan fötterna istället ute i nos och tail.</p><p>Jag antar också att den längre brädan kommer åka fortare eftersom den får en rakare kurs utan massa studs som den kortare brädan har...</p><p>----------------------------------------------------------</p><p>Edit: Om jag (183cm) skulle köpa en ny bräda idag skulle jag köpa en 160cm FR eller CRC därför att: lagom lekfull i park/ puder stenar/ puder stubbar, förträffligt flyt i lössnö, lagomt säker i 80+ km/h hastigheter</p><p></p><p>Nu har ju jag min långbräda som är lika lång som mig så då kan jag fortsätta åka på min lilla 151 då den (till skillnad från 160cm) är mer lekfull..</p><p></p><p>Så ett kort svar till dig: en 170cm FR eller CRC blir en bra allroundbräda, dock sällan man bränner ner för backar i 80+ om det inte är manchester så jag skulle hellre ta en lite kortare för mer lekfullhet</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mooden94, post: 1049468, member: 95291"] Du förstår delvis rätt... Om du utgår från ditt gyllene snitt på en vanlig camber bräda, som vi nu säger är 170cm (så du kan jämföra med din gamla), då gäller följande enligt mig: Desto längre brädan är över 170cm desto mindre betydelse har det om det är camber eller rocker i puder Desto kortare brädan är under 170cm desto större betydelse har det om det är camber eller rocker i puder Om brädan har rocker med magnetraction kommer den vara minst lika säker i kant som en camber i samma längd Enda skillnaden mellan full rocker och CRC är att CRC kommer kännas mer motstridig i nose/tailpress = mer fjädrig= mer pop... Så på en +10cm (180) bräda så har rocker eller camber nästan ingen betydelse i puder men på en -10 (160) har det ganska mycket betydelse. Om du kollar på min video från alperna med djupsnö så ser du att i brantare partier så flyter min lilla 151cm med pudret straxt före bakfoten och att jag inte tappar fart i flackarre partier trots halvmeter nysnö. Sen gällande stabilitet så är det väl som om du släpper ner ett vedträ eller en planka ner för en trappa: plankan når över ojämnheterna medan vedträ studsar. Med det vill jag säga att en kortare bräda kommer studsa och hoppa mer men om du har camber eller rocker med magnetraction så kommer du inte tappa kanten och börja wobbla! Men som tidigare sagt har åktekniken mer betydelse, om du inte kan carva ner magnetraction'en så utnyttjar du den inte. Dock måste jag tillägga att sen jag börja åka rocker med magnetraction så gick det mycket enklare att carva eftersom du får ett jämt tryck mellan fötterna istället ute i nos och tail. Jag antar också att den längre brädan kommer åka fortare eftersom den får en rakare kurs utan massa studs som den kortare brädan har... ---------------------------------------------------------- Edit: Om jag (183cm) skulle köpa en ny bräda idag skulle jag köpa en 160cm FR eller CRC därför att: lagom lekfull i park/ puder stenar/ puder stubbar, förträffligt flyt i lössnö, lagomt säker i 80+ km/h hastigheter Nu har ju jag min långbräda som är lika lång som mig så då kan jag fortsätta åka på min lilla 151 då den (till skillnad från 160cm) är mer lekfull.. Så ett kort svar till dig: en 170cm FR eller CRC blir en bra allroundbräda, dock sällan man bränner ner för backar i 80+ om det inte är manchester så jag skulle hellre ta en lite kortare för mer lekfullhet [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp mig i bräddjungeln!
Tillbaka
Topp