Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp mig i bräddjungeln!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mooden94" data-source="post: 1049619" data-attributes="member: 95291"><p>Kanske använt fel begrepp och varit lite otydlig o men med FR menade jag full rocker! Aldrig testat en front rocker med back camber...</p><p></p><p>Magnetraction är att kanten på brädan mellan fötterna är lite ojämn(oftast två eller tre jämt fördelade knölar, google it!) detta ihop med att brädan har rocker (där lägsta punkten är mitten) gör att magnetractionen skär ner</p><p>i snön, du kan tom åka på isigare partier eftersom du kan lägga mer tryck och låta knölarna såga sig ner i isen (så klart inte 1dm tjock is men halare partier som man var rädd för förut) för att bäst utnyttja detta så gäller carving men som sagt sä är det sjukt mycket enklare på en rockerbräda, om du kam svänga på en skateboard så kan du carva en rocker!</p><p></p><p>Det som R och CRC har gemensamt är att om du ställer dig på bakfoten så lyfts allt från mitten av brädan och framåt upp några cm från marken, det kanske inte ser mycket ut men det gör hemskt mycket i puder!</p><p>Ponera att du åker lössnö med 170 bräda sen har du en "nos" på 85cm som alltid siktar mot att komma upp över snön,</p><p>ponera nu att du åker en camber bräda och ställer dig på bakfoten: nu istället för att du har 85cm nos så kommer du få 85cm back som sjunker ner i snön, arbetar sig mot snön..</p><p>Om du vill ha en överdriven liknelse så tänk dig att du åker på ett liggande parentes tecken, då förstår du hur det hela fungerar!</p><p>CRC och R är det i princip ingen skillnad på i flytet, jag märker ingen skillnad iaf</p><p></p><p>Beror väl på hur försiktig man är och hur snål man är...</p><p>Jag är inte så försiktig och min är inne på 6 säsongen, har två grova hål och tre grova repor (samt en jävla massa småa repor) men jag är väldigt snål så fyller igen hållen istället för att slipa dom och dom flesta repor (och dom stora) är jämsgående så dom gör ju ingen större skada, fortfarande lika bra glid som gemene man och om jag vill åka fortare så vallar jag; och om det skulle visa sig att brädan är klappkass och ser ut som ett lapptäcke om något år så kommer jag fortfarande vara snål och tycka att den duger för mig...</p><p>Men en 4 år minst bör den hålla!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mooden94, post: 1049619, member: 95291"] Kanske använt fel begrepp och varit lite otydlig o men med FR menade jag full rocker! Aldrig testat en front rocker med back camber... Magnetraction är att kanten på brädan mellan fötterna är lite ojämn(oftast två eller tre jämt fördelade knölar, google it!) detta ihop med att brädan har rocker (där lägsta punkten är mitten) gör att magnetractionen skär ner i snön, du kan tom åka på isigare partier eftersom du kan lägga mer tryck och låta knölarna såga sig ner i isen (så klart inte 1dm tjock is men halare partier som man var rädd för förut) för att bäst utnyttja detta så gäller carving men som sagt sä är det sjukt mycket enklare på en rockerbräda, om du kam svänga på en skateboard så kan du carva en rocker! Det som R och CRC har gemensamt är att om du ställer dig på bakfoten så lyfts allt från mitten av brädan och framåt upp några cm från marken, det kanske inte ser mycket ut men det gör hemskt mycket i puder! Ponera att du åker lössnö med 170 bräda sen har du en "nos" på 85cm som alltid siktar mot att komma upp över snön, ponera nu att du åker en camber bräda och ställer dig på bakfoten: nu istället för att du har 85cm nos så kommer du få 85cm back som sjunker ner i snön, arbetar sig mot snön.. Om du vill ha en överdriven liknelse så tänk dig att du åker på ett liggande parentes tecken, då förstår du hur det hela fungerar! CRC och R är det i princip ingen skillnad på i flytet, jag märker ingen skillnad iaf Beror väl på hur försiktig man är och hur snål man är... Jag är inte så försiktig och min är inne på 6 säsongen, har två grova hål och tre grova repor (samt en jävla massa småa repor) men jag är väldigt snål så fyller igen hållen istället för att slipa dom och dom flesta repor (och dom stora) är jämsgående så dom gör ju ingen större skada, fortfarande lika bra glid som gemene man och om jag vill åka fortare så vallar jag; och om det skulle visa sig att brädan är klappkass och ser ut som ett lapptäcke om något år så kommer jag fortfarande vara snål och tycka att den duger för mig... Men en 4 år minst bör den hålla! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp mig i bräddjungeln!
Tillbaka
Topp