Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 356448" data-attributes="member: 73781"><p>Jag vill understryka det Glisseur säger om uppkörd snö. </p><p></p><p>Även om man åker 95% pist så kommer man åka i förhållanden då pisten är sönderkörd med snö drivor, hårda snö "flak" samt pucklar som är både mjuka och hårda. Rena pist skidor med rätt smal midja och design för hård pist klarar dessa förhållanden rätt dåligt. Det blir jobbigt att åka i då det tar stopp så fort det blir lite drivigare.</p><p></p><p>Skidor som är lite mer allround eller rent av friåkning klarar detta riktigt bra. Titta på Völkl´s Karma (Bridge iår), Mantra och Gotama dom är skit bra i detta föret. Dom är twintips som man skulle kunna tro suger utanför parken eller pudret men nope dom rockar fet i detta. Även Nordica Hot Rod skidorna är bra i detta föret. Den extra bredden i kombination med god vridstyvhet (även böj styvhet) gör att dom plöjer genom skiten utan att du behöver bry dig.</p><p></p><p>En skida jag också skulle rekommendera dig att titta på om du vill börja lära dig åka lite mer offpist men fortfarande vill ha en bra pist skida så är det Scott Mission, speciellt för dig som är lite lättare. Nu vet jag ju inte hur bra teknik du har men om du har ok teknik och kan få ut bena lite gran i svängarna så kommer du må mycke bra på Mission skidan. </p><p></p><p>Svagheten du ser hos dom flesta friåkningskidor när du kommer i pisten är att dom tenderar att bli lite oroliga i riktigt höga farter. I riktigt hög fart så måste du hålla kvar dom på skär och kan inte "släppa dom" för då fladdrar det. </p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 356448, member: 73781"] Jag vill understryka det Glisseur säger om uppkörd snö. Även om man åker 95% pist så kommer man åka i förhållanden då pisten är sönderkörd med snö drivor, hårda snö "flak" samt pucklar som är både mjuka och hårda. Rena pist skidor med rätt smal midja och design för hård pist klarar dessa förhållanden rätt dåligt. Det blir jobbigt att åka i då det tar stopp så fort det blir lite drivigare. Skidor som är lite mer allround eller rent av friåkning klarar detta riktigt bra. Titta på Völkl´s Karma (Bridge iår), Mantra och Gotama dom är skit bra i detta föret. Dom är twintips som man skulle kunna tro suger utanför parken eller pudret men nope dom rockar fet i detta. Även Nordica Hot Rod skidorna är bra i detta föret. Den extra bredden i kombination med god vridstyvhet (även böj styvhet) gör att dom plöjer genom skiten utan att du behöver bry dig. En skida jag också skulle rekommendera dig att titta på om du vill börja lära dig åka lite mer offpist men fortfarande vill ha en bra pist skida så är det Scott Mission, speciellt för dig som är lite lättare. Nu vet jag ju inte hur bra teknik du har men om du har ok teknik och kan få ut bena lite gran i svängarna så kommer du må mycke bra på Mission skidan. Svagheten du ser hos dom flesta friåkningskidor när du kommer i pisten är att dom tenderar att bli lite oroliga i riktigt höga farter. I riktigt hög fart så måste du hålla kvar dom på skär och kan inte "släppa dom" för då fladdrar det. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Tillbaka
Topp