Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LinusM" data-source="post: 356733" data-attributes="member: 68211"><p>Tjena</p><p></p><p>Här kommer ytterligare medhåll med Murphy och Glisseur. Vill du åka något annat än carving i finpreppade pister så skall du gå upp i bredd en bit och välja en s.k. All Mountain skida. Som Glisseur skriver ovan, så är de så mycket bättre, lugnare och stabilare så fort underlaget blir lite mer svårhanderligt (ren is undantagen kanske) De sväljer lössnö, snöhögar, sorbe etc, etc, utan att darra på manchetten på ett helt annat sätt än ett par pistcarving-skidor gör.</p><p></p><p>Jag har själv ett par Rossignol Bandit B2 och ett par B3. B2-an är snabbare att kasta runt i uppkörd pist och puckel, medan B3-an är mer robust i svårare snö, puder och i hög fart. Båda är suveräna på att svälja växlande snöförhållanden.</p><p></p><p>Vilken av alla märken och modeller du skall välja är inte möjligt att säga. Man måste nästan testa, då det beror så mycket på vikt, åkstil och teknik. Hyr en vinter och testa runt, så kan du köpa nästkommande säsong. Själv åkte jag med UCPA (därav Rossignol) och testade flera olika, innan jag köpte mina skidor begagnade skidor på Blocket. </p><p></p><p>MVH</p><p>Linus M</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LinusM, post: 356733, member: 68211"] Tjena Här kommer ytterligare medhåll med Murphy och Glisseur. Vill du åka något annat än carving i finpreppade pister så skall du gå upp i bredd en bit och välja en s.k. All Mountain skida. Som Glisseur skriver ovan, så är de så mycket bättre, lugnare och stabilare så fort underlaget blir lite mer svårhanderligt (ren is undantagen kanske) De sväljer lössnö, snöhögar, sorbe etc, etc, utan att darra på manchetten på ett helt annat sätt än ett par pistcarving-skidor gör. Jag har själv ett par Rossignol Bandit B2 och ett par B3. B2-an är snabbare att kasta runt i uppkörd pist och puckel, medan B3-an är mer robust i svårare snö, puder och i hög fart. Båda är suveräna på att svälja växlande snöförhållanden. Vilken av alla märken och modeller du skall välja är inte möjligt att säga. Man måste nästan testa, då det beror så mycket på vikt, åkstil och teknik. Hyr en vinter och testa runt, så kan du köpa nästkommande säsong. Själv åkte jag med UCPA (därav Rossignol) och testade flera olika, innan jag köpte mina skidor begagnade skidor på Blocket. MVH Linus M [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Tillbaka
Topp