Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="uttryck" data-source="post: 373336" data-attributes="member: 76153"><p>Elans Mag Spice skida har inte WFlex tydligen. Vet ingen som säljer Elan här uppe hos mig, ska kolla lite. </p><p></p><p>Tyvärr tycker jag dom är rätt fula Elan skidorna, för man betalar ju rätt mkt för designen också. Men så enormt bryr jag mig eg inte i det men går det att välja en lika bra som är snyggare (i mina ögon) så gör jag ju gärna det. </p><p></p><p>Men jag hajjar inte riktigt detta med "vridningstyv" skida ännu... Är det bara på en styvare/hårdare skida man har nytta av att den är vridningstyv så att den går bra att trycka igenom i isig pist t ex. </p><p></p><p>Eller är det viktigare med bra vridstyvhet på en mjukare/böjligare skida så att vridningstyvheten gör att den fladdrar mindre vid högre farter och lite knöligt underlag? Eller på båda? Fattar inte skillnaden och de jag har frågat i butik har inte riktigt fattat min fråga heller...</p><p></p><p>Skidorna jag har idag är bara 150 cm och jag kan nog gärna ha lite längre tror jag bara de är "flexibla" eller vad man nu skall kalla det. De känns då väldigt "oflexibla" och reagerar dåligt ifall man försöker trycka ifrån. (Kanske är det lika med bra vridstyvhet?) Det kan ju å andra sidan ha att göra m taskiga stålkanter förstås.</p><p></p><p>Kul förresten att så många svarar i denna tråd då jag nu inte är någon freeride åkare direkt!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="uttryck, post: 373336, member: 76153"] Elans Mag Spice skida har inte WFlex tydligen. Vet ingen som säljer Elan här uppe hos mig, ska kolla lite. Tyvärr tycker jag dom är rätt fula Elan skidorna, för man betalar ju rätt mkt för designen också. Men så enormt bryr jag mig eg inte i det men går det att välja en lika bra som är snyggare (i mina ögon) så gör jag ju gärna det. Men jag hajjar inte riktigt detta med "vridningstyv" skida ännu... Är det bara på en styvare/hårdare skida man har nytta av att den är vridningstyv så att den går bra att trycka igenom i isig pist t ex. Eller är det viktigare med bra vridstyvhet på en mjukare/böjligare skida så att vridningstyvheten gör att den fladdrar mindre vid högre farter och lite knöligt underlag? Eller på båda? Fattar inte skillnaden och de jag har frågat i butik har inte riktigt fattat min fråga heller... Skidorna jag har idag är bara 150 cm och jag kan nog gärna ha lite längre tror jag bara de är "flexibla" eller vad man nu skall kalla det. De känns då väldigt "oflexibla" och reagerar dåligt ifall man försöker trycka ifrån. (Kanske är det lika med bra vridstyvhet?) Det kan ju å andra sidan ha att göra m taskiga stålkanter förstås. Kul förresten att så många svarar i denna tråd då jag nu inte är någon freeride åkare direkt! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!
Tillbaka
Topp