Hjälp mig, vad ska jag ha för utrustning

calle-mange

Medlem
hej

jag e en kille på 16 år som har bestämt mig för att lämna allt som har med hyrutrustning att göra och köpa ett par egna skidor

jag e ute efter en komplett utrustning som fungerar bra i pisten men som, när man känner för det, även kan användas utanför.

jag är 173,5cm lång och väger ca 63 kilo och jag hade tänkt mig att lägga ut ca 10 000

snälla hjälp mig!

Det vore nog bättre om du går till en bra skidbutik och ber om hjälp där. Du behöver ändå gå dit för att köpa pjäxor, ingen kan hjälpa dig över nätet med det, det är också på pjäxorna du bör lägga mest tid och pengar då dessa är det viktigaste i din utrustning.

Men eftersom du ändå frågar så borde det mesta med en midja runt 90 ,+- en bit beroende på vad du känner är den viktigaste delen i åkningen, runt 170-175 långt och halvmjukt fungera bra.

Det allra bästa tipset är nog att köpa ett par ordentliga pjäxor och sedan åka på skidtestarhelger för att bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha. När du vet det men fortfarande inte kan bestämma dig kan du komma tillbaka och fråga om ett par specifika modeller. Om du inte vet själv vad du vill ha ger det tyvärr inte så mycket att fråga om hjälp här eller någon annan stans.

Senast ändrad:
som Jarle säger är pjäxorna det viktigaste. sen ang. valet av skidor är det väldigt mycket som väger in, t.ex. hur din åkstil ser ut, åker du helst långa, stora svängar i pisten eller kör du hellre korta, snabba svängar? hur mycket har du åkt förut, hur pass duktig är du? o.s.v.

Tillbaka
Topp