Hjälp mig välja bindning!

Starboard

Medlem
Hej, tänkte köpa ett par K2 HardSide 188 cm av SportConrad för att åka Offpist i Alperna. Frågan är vad som är lämpliga bindningar, vet inte så mycket om bindningar. Väger 85 och åker ganska försiktigt.

Ja du kommer säkert få en hel del förslag på andra skidor om du ska åka offpist i alperna, men jag ska försöka att bara svar på din fråga :). Överlägset pris blir det väl med Griffon 13 och den klarar du dig nog på eftersom du, som du säger, åker försiktigt...annars är sth 14 driver för 20 euros till ett tänkbart alternativ...båda dessa kommer vara fullt funkis för dig.

Kunde inte riktigt hålla mig, men om det bara är en offpistskida du letar så finns juh ObSethed för en knapp eurohundring till...

Äh, insåg just att det är sidestash du ska köpa. Punkt slut!! 1 euro till per millimeter i midjan. Om du märker ngn skillnad i pisten så är den försumbar i förhållande till vad du får i flyt utanför pisten och det verkar juh som att det var ändamålet...

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1461/2/1/5/446/8/121/6/4/i/#

Jag önskar också hjälp med bindningar. Jag ska till Whistler i vinter och kommer ha ett par skidor enbart avsett för puderåkning och bcjibbing. Det lutar nu åt att det blir ett par K2 ObSETHed 189. Vad jag inte kan bestämma mig för är vilka bindningar jag ska ha på dessa.

Jag var ett tag inne på att de skulle utrustas med ett par turbindningar i stil med Duke/Tourer så jag kunde knata runt lite och hitta lite sjyssta ställen på egen hand. Jag har ingen aning om hur mycket liftburen offpist man kan finna i Whistler och om den väl finns känns det som att den blir uppåkt innan snön ens hunnit falla klart. Jag har även läst att många är mycket missnöjda med dem pga att de ofta går sönder, vissa vitala detaljer blir utslitna väldigt fort och att det är mycket plastig konstruktion.
Jag trillade sedan in på Marker Schizo med motiveringen att jag kunde justera bindningen i längsled beroende på om jag ville ha skidan lite mer anpassad för ren puderåk eller om jag ville hoppa och leka lite. Dock åter igen så har jag även här fått intrycket av att folk inte är så nöjda med denna bindning heller och i synnerhet inte Marker över huvud taget. Det jag tvekar på här också är om jag kommer ha någon nytta av att kunna justera den? =/
Till sist har jag nu börjat överväga att köra på en Salomon STH 14/16. Då får jag varken möjlighet att tura eller kunna justera men har här dock fått intrycket att den här bindningen är mycket bra och tålig. jag har även ett par STH Driver 16 på mina parkskidor och måste faktiskt säga att jag är mycket nöjd med dem.

Väljer jag Salomon bindningen kan jag ju köra nödlösning med trekkers borta i Whistler om jag skulle känna att behovet finns. Dock är väl inte tura någon rolig upplevelse med ett par sådana men vad gör man.

Vänligen vägled mig och tack på förhand för lånandet av tråden.

Jag skulle säga Marker Baron 13 för er båda, absolut för dig sjokeckset om du är sugen på att huda lite. I nordamerika gör det sig väl väldigt bra då de ofta handlar om att ta sig 1,2,3... kammar bort från liften ju längre dagen går. Då är det ju skönt att slippa bootpacka allt.

Off-piståkning i alperna blir också mycket roligare om man har möjlighet att knata litegrann för att komma bort från de allra mest uppåkta. Det är även bra ur säkerhetssynpunkt, jag har turbindningar på alla mina skidor. I huvudsak för att jag ganska ofta ser någonting som jag vill komma åt även när det inte är planerat sen innan men också ur säkerhetssynpunkt.

vad är skillnaden på Baron och Duke egentligen? Jag får intrycket av att Baron är en sämre variant av Duke?

Blidee, vilka bindningar har du och vilka har du åkt på? jag blir lite sugen på tourbindning igen när du säger att jag borde skaffa. Man vill ju kunna vara lite flexibel. Det känns tyvärr som att man får betala mer på områden som kvalite och känsla vid åkning när man väljer en turbindning från Marker istället för en fast bindning. Jag har nog förhoppningsvis fel där till viss del. Iaf tillräckligt mycket för att det egentligen ska vara värt en turbindning. :)

EDIT: Måste även påminna om att jag kommer väga närmare 90kg och är 187 lång. Håller Baron för en bjässe som mig då? :D

Senast ändrad:
Duke har DIN 16, nya Barons har DIN 13. Jag åker på Dynafit och Dukes men byter till Baron till den kommande säsongen för jag tycker inte att jag utnyttjar DIN 16 och tror att de är få som gör det. Jag är i din storlek och hade aldrig några problem med mina Dukes. Skulle inte säga att Barons är en sämre variant av Duke, det är en nerbantad variant.

Om man bara sköter om dem så tycker inte jag att de går sönder mer än andra bindningar, ser folk som står och sparkar på dem med full kraft för att få bort snön och så undrar de varför de går sönder liksom, DUH! Ett annat idiotsäkert sätt att ha sönder sina marker turbindningar på är att tvinga tillbaka dem i åkläge när de ha isat igen. Som sagt, tar man det lite försiktigt och tänker sig för så är de kanonbra allroundbindningar.

Jag skulle inte rekommendera marker tour 12 dock, konstigt konstruktion vid tåaxeln på dem så de finns en ganska stor risk att de knäcks om man sätter ner knät i backen när man turar.

Tjenare, tänkte låna tråden lite, tänkte köpa ett par 10/11 Obsethed 179, åker inte park å jag har inte mycket tillövers för pisten, åker mest puder, om det kanske inte alltid finns så mycket, men jag vill att dom ska funka bäst när det väl finns puder.

Puderåkgning å så får det gärna vara kick i skogen, men med ett par 179 så lär det ju inte vara nått problem endå antar jag?

Är 176 å väger 70kg utan utrustning.

Vad är skillnaden mellan true ski centre, core centre (FS), traditional (FR)?

Tillbaka
Topp