Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig välja skidor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fiskebulle" data-source="post: 602979" data-attributes="member: 91785"><p>*Sätter in skinkan i ugnen*</p><p></p><p>Angående det här med bredden på det du kallar carvingskidor(Alla skidor, i princip, som görs nu för tiden är carvingskidor) så är svaret: Det beror på. Det som det beror på är dels längden - Desto kortare skidor desto mindre yta att flyta på. Det beror också på din kapacitet, med ett par smalare skidor så måste du jobba hårt med något som liknar hoppande korta svängar för att komma upp ovanför snön, annars stannar du. </p><p></p><p>Det här med stora skidor och det du kallar carvingsvängar(skärande svängar, antar jag att du menar även fast det inte alls är säkert att det är det du gör...) Det beror på skidan, vissa skidor har en så pass stor svängradie att du behöver ha en väldigt hög fart för att inte falla åt sidan när du åker på dessa skidor. Sedan finns det mängder med off-pisteskidor med en relativt kort svängradie, dessa går utmärkt i i princip alla sorters pister - skillnaden blir att det tar längre tid att byta från den ena svängen till den andra. </p><p></p><p>Hoppas du vart lite klokare iaf.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fiskebulle, post: 602979, member: 91785"] *Sätter in skinkan i ugnen* Angående det här med bredden på det du kallar carvingskidor(Alla skidor, i princip, som görs nu för tiden är carvingskidor) så är svaret: Det beror på. Det som det beror på är dels längden - Desto kortare skidor desto mindre yta att flyta på. Det beror också på din kapacitet, med ett par smalare skidor så måste du jobba hårt med något som liknar hoppande korta svängar för att komma upp ovanför snön, annars stannar du. Det här med stora skidor och det du kallar carvingsvängar(skärande svängar, antar jag att du menar även fast det inte alls är säkert att det är det du gör...) Det beror på skidan, vissa skidor har en så pass stor svängradie att du behöver ha en väldigt hög fart för att inte falla åt sidan när du åker på dessa skidor. Sedan finns det mängder med off-pisteskidor med en relativt kort svängradie, dessa går utmärkt i i princip alla sorters pister - skillnaden blir att det tar längre tid att byta från den ena svängen till den andra. Hoppas du vart lite klokare iaf. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp mig välja skidor.
Tillbaka
Topp