Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp och tips för skid-och pjäxval inför säsong
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Joal" data-source="post: 1076641" data-attributes="member: 150370"><p>Hej igen,</p><p></p><p>Roligt att feed backen kändes givande.</p><p>Jag tycker att du resonerar rätt, -riktigt bra bindningar rakt igenom, Jester tål det mesta! Duke är ett mycket bra komplement till puderlaggen…</p><p>När jag tänker gå-bindningar (skulle faktiskt sticka ut hakan och rekommendera Duke alt Baron) så gäller det vad jag kalla pistnära turande, -dvs kunna gå upp till en timme när allt puder är sönderåkt på de lättillgängliga områdena. Men även för att kunna ta sig tillbaka om man hamnar på fel sida av berget, eller måste klättra upp för att polaren tappat skidan och behöver hjälp att leta rätt på eländet:P. Jag har erfarit bägge situationerna. Hudar köper man i rätt längd, och de kan sedan anpassas till skidans bredd då de gärna från början hellre skall vara lite för breda än tvärt om…</p><p>Man skär sedan till dem med tillhörande verktyg så att belaget täcks under foten men inte stålkanten… Det finns trådar på Freeride, och mer info rörlig info på Youtube. Kanske det bästa är att köpa ett några folk-bira och kolla om någon i bekantskapskretsen kan stötta. Självklart kan man köpa tjänsten av butiker/internet aktörer med koll på området..</p><p></p><p><strong>Nu till den svåra frågan; Pjäxorna…</strong></p><p></p><p>Jag har en ”Nordica-fot”, men andra har en ”Scarpa-fot”, -en ”Salomon-fot”, eller en ”Technica-fot” etc</p><p>Det tacksamma är att samtliga större fabrikat har förstått att trenden går till att kunna knata med sina pjux, så utbudet är väldigt bra i dagsläget. Fundera om du har något favorit märke som brukar passa din fot och börja med deras urval…</p><p>Jag skippar tippsen om super-lätta pjäxor mer inriktade för skidbestigning, -de tillhör en annan produktfamilj som jag tolkar inte är din melodi (läser att du lockas av parken..)</p><p>Missade tidigare att det är bra att ha rejäla trugor på stavarna, eller teleskopstavar som funkar när det är mjukt…</p><p>Det var någta tips påvägen.</p><p></p><p>Som jag tidigar nämnde, håll ett öga på köp&sälj, där kan du hitta både det ena och det andra för att spara några kronor…</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Joal, post: 1076641, member: 150370"] Hej igen, Roligt att feed backen kändes givande. Jag tycker att du resonerar rätt, -riktigt bra bindningar rakt igenom, Jester tål det mesta! Duke är ett mycket bra komplement till puderlaggen… När jag tänker gå-bindningar (skulle faktiskt sticka ut hakan och rekommendera Duke alt Baron) så gäller det vad jag kalla pistnära turande, -dvs kunna gå upp till en timme när allt puder är sönderåkt på de lättillgängliga områdena. Men även för att kunna ta sig tillbaka om man hamnar på fel sida av berget, eller måste klättra upp för att polaren tappat skidan och behöver hjälp att leta rätt på eländet:P. Jag har erfarit bägge situationerna. Hudar köper man i rätt längd, och de kan sedan anpassas till skidans bredd då de gärna från början hellre skall vara lite för breda än tvärt om… Man skär sedan till dem med tillhörande verktyg så att belaget täcks under foten men inte stålkanten… Det finns trådar på Freeride, och mer info rörlig info på Youtube. Kanske det bästa är att köpa ett några folk-bira och kolla om någon i bekantskapskretsen kan stötta. Självklart kan man köpa tjänsten av butiker/internet aktörer med koll på området.. [b]Nu till den svåra frågan; Pjäxorna…[/b] Jag har en ”Nordica-fot”, men andra har en ”Scarpa-fot”, -en ”Salomon-fot”, eller en ”Technica-fot” etc Det tacksamma är att samtliga större fabrikat har förstått att trenden går till att kunna knata med sina pjux, så utbudet är väldigt bra i dagsläget. Fundera om du har något favorit märke som brukar passa din fot och börja med deras urval… Jag skippar tippsen om super-lätta pjäxor mer inriktade för skidbestigning, -de tillhör en annan produktfamilj som jag tolkar inte är din melodi (läser att du lockas av parken..) Missade tidigare att det är bra att ha rejäla trugor på stavarna, eller teleskopstavar som funkar när det är mjukt… Det var någta tips påvägen. Som jag tidigar nämnde, håll ett öga på köp&sälj, där kan du hitta både det ena och det andra för att spara några kronor… [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp och tips för skid-och pjäxval inför säsong
Tillbaka
Topp