Hjälp... Recco?

Mans_Hilling

Ny medlem
Hjälp... Recco?
Nu har jag sprungit iväg och köpt reccobrickor. Frågan är dock:
Hur fan skall jag montera dem? Alltså vill inte ha svaret: "dra bort skyddspappret, klämm fast dem" för så långt har jag förstått ( :) ), utan snarare var. Kör snowboard, som bekant används då mjuka boots. Var är då länpligt att montera? På läder/tyg-skalet bör ju inte vara så lämpligt då det känns som om de lossnar när det om möjligt blir blött, så skall jag då montera skräpet inne i skon, mellan innerskon och ytterskon? I butiken tyckte de det, men dämpar inte skon förmågan att reflektera då??? Dessutom, spelar det roll vilket håll som ligger utåt, , alltså, reflekterar de på båda sidorna?
Tacksam för svar, trots allt en rätt bra försäkring i pistnära offpist...

Hjälp... Recco?
Jag har fått veta att brickorna bara reflekterar ut från den yta där logon sitter. Jag köpte ett två-pack och tänkte att jag kunde ha en och min bror en. Iaffären sa de dock att man skall ha en på varje fot, riktade ut mot sidorna så att en av dem förhoppningsvis är någorlunda riktad upp mot snötäckets yta om man begravs.

Hjälp... Recco?
Jag hoppas att du har lavinsändare, spade, sond och första hjälpen också?

Montera dem på den del av utrustningen eller kläderna du är säker på att ha uppåt när du blivit begravd. Har du exempelvis en på utsidan av varje pjäxa (vid skidåkning) är chansen stor att något reflekterar uppåt. Vad man får fäste i på snowboarddojjor har jag faktiskt ingen erfarenhet av. Vad sägs om på var sida om hjälmen?

Kolla annars på Recco:s hemsida: www.recco.se/funktion.html

Reccoreflektorer väger ju inte så mycket, så i vägen är de inte. Läste att du skall till Badgastein. Har du kollat så att säkerhetsorganisationen där använder Reccosystemet överhuvudtaget? Det är inte direkt alla orter som gör det - och de som använder systemet har ju varierande tillgång till sökprylar; från en endaste till hur många som helst.

Själv är jag ruggigt skeptisk till Reccosystemet - vars stora fördel är att det är behändigt och billigt samt att det går alltid att förr eller senare att hitta kroppen - annat än som komplement till lavinsändare. Det tar tid att larma pistörer och få Reccos sökutrustning till olycksplatsen - lavinhundar hittar antagligen kroppen innan det töar i alla fall.

Lavinsändare möjliggör ju att själv leta och hitta någon som blivit begravd, istället för att sitta och vänta, något som jag anser vara en möjlighet man skall ge sig själv och sina vänner. Om någon överlever själva lavinen är det ju extremt viktigt att få upp dem snabbt - tiden är en direkt avgörande faktor för överlevnadschanserna - och det kan vara jobbigt att leva med att enbart suttit å rullat tummarna och väntat efteråt.

Ha en trevlig vinter och lycka till med prylarna.

Hjälp... Recco?
<parental warning>
svart galghumor
</parental warning>

Vad jag har hört så har ingen någonsin räddats enbart med hjälp av recco-reflektorer.

Om inte annat så kan man ju offra en hundring så att familjen får något att begrava i kistan.

/Björn

Hjälp... Recco?
Risken att det finns en hund inärheten är ganska mycke mindre än att någon har en Recco transiver. Desutom glömmer man aldrig sina Recco reflexer och man kan inte råka ha dem avstängda. Dessutom kan man söka med recco systemet från hellikopter om det är stora ytor som måste sökas och om man hittar något kan man sen finsöka med transiver. Desutom tror jag att reflektorerna fungerar även om de inte ligger uppåt. Och 100 kr extra är inget om man ändå ska ha en transiver för mellan 2-3000kr. Glöm bara inte att ADRIG sätta dem på någon del som kan lossna, typ rygsäcken, skidor, stavar mm (och om man har reflektorer insyda i käder bör man nog inte ha dem i rygsäcken).
Var ska man sätta dem? På eller i pjäxor/boots är det bästa om man inte har dem insydda i käderna.

"The skier or snowboarder should always have two reflectors, one on each side of the body, to ensure an optimum effect (one on each ski boot or one in the jacket, one in the trousers). //www.recco.se"

//Erik

Hjälp... Recco?
Klart att du skall montera dina Recco på rätt sätt.
Men du skall veta att när du är en bit från pisten och något händer är det endast kamraträddning som gäller. Innan helikoptern med sökutrustningen har startat måste den larmas, räddningspersonal samlas hundar lastas. Även om det går så snabbt som möjligt är det med stor sannolikhet för sent.
Kontentan av detta. Åk aldrig ensam utanför pisten. Man bör vara minst 3 personer. Alla skall ha lavinbeeps, sond, spade och inte minst sunt förnuft o kunskap. Annars blir förmodligen Reccon det som hjälper räddningspersonalen att hitta liket.
Simma lungt.

Tillbaka
Topp