Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp snowboard val
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sailortrash" data-source="post: 1096825" data-attributes="member: 115785"><p>Asså...</p><p>1.88 var du?</p><p></p><p>Rekommenderad längd utifrån en ”standard” bräda är väl miinst 1.63 och uppåt. Köper du mindre är risken stor att:</p><p></p><p>Brädan blir för mjuk (vilket kan upplevas nice visserligen)</p><p>Brädan blir för smal - du drar i tår/häl</p><p>Brädan får kass pop</p><p>Du blir begränsad fartmässigt, och branta backar blir mkt hasande</p><p>Det blir en större påfrestning på föttern (du behöver jobba mer med brädan)</p><p></p><p>Nuförtiden finns det nya modeller (har jag märkt) som är kortare, men kompenserar för detta genom ökad bredd OCH med en lika lång radie som på en 10-15 cm längre bräda. Styvheten och svängradien kompenseras alltså för. Profilen (pop) vet jag iofs inte</p><p></p><p>Men en äldre bräda är sannolikt gjord mer symmetriskt, att radien och bredden skalas upp med längden. Så då bör du går på måttet att brädan ska vara mellan hakan och näsan eller vad det är...</p><p></p><p>Tror du kommer bli hämmad i utvecklingen av en 1.58, iallafall i lite brantare terräng. Kanske inre i parken och mellan träden dock.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sailortrash, post: 1096825, member: 115785"] Asså... 1.88 var du? Rekommenderad längd utifrån en ”standard” bräda är väl miinst 1.63 och uppåt. Köper du mindre är risken stor att: Brädan blir för mjuk (vilket kan upplevas nice visserligen) Brädan blir för smal - du drar i tår/häl Brädan får kass pop Du blir begränsad fartmässigt, och branta backar blir mkt hasande Det blir en större påfrestning på föttern (du behöver jobba mer med brädan) Nuförtiden finns det nya modeller (har jag märkt) som är kortare, men kompenserar för detta genom ökad bredd OCH med en lika lång radie som på en 10-15 cm längre bräda. Styvheten och svängradien kompenseras alltså för. Profilen (pop) vet jag iofs inte Men en äldre bräda är sannolikt gjord mer symmetriskt, att radien och bredden skalas upp med längden. Så då bör du går på måttet att brädan ska vara mellan hakan och näsan eller vad det är... Tror du kommer bli hämmad i utvecklingen av en 1.58, iallafall i lite brantare terräng. Kanske inre i parken och mellan träden dock. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Hjälp snowboard val
Tillbaka
Topp