Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp val av skidor - avancerad åkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="accet" data-source="post: 388564" data-attributes="member: 79404"><p>Hmm, du sier du er en avansert kjører, men at du prøvde carving for første gang ifjor.....du sier du fant rytmen, men vil det da si at du ligger på skjær når du kjører? Klarer du å legge ett bra trykk i skiene, så går du på en stivere ski....men ikke overdriv, er skia for stiv så får du ingenting ut av den. </p><p></p><p>Tenk litt på hvordan type ski du er ute etter:</p><p>1. Ønsker du ski for korte svinger med en svingradius på 9-12 m er det slalom.Morsomme og veldig kjappe fra kant til kant, men eksstremt ustabile i fart!!! </p><p></p><p>2. Er du ute etter litt mer fartstabilitet, men allikevel en svingvennlig ski, så er det en typisk carvingski. svingradius her ligger ca mellom 13-18 m.</p><p></p><p>3. Er det fartstabile ski du er ute etter så er det en typisk storslalom ski. dette er ski som krever desidert mest av kjørern. svingradius her 19-21 m.</p><p></p><p>4. Vil du ha en ski som er typisk allround, både til pist/offpist så har du de som ligger under allmountain kategorien. her ligger blant annet dynastar 8000, men andre gode alternativer er rossignol B2 & B3 (fjorårsmodeller)</p><p></p><p>De fleste skiene du nevner over ligger i kategori 3 som utgangspunkt, men med tanke på at du er 185 høy, så syns jeg skiene du foreslår er veeeeeldig korte, og vil fort havne som en slalom ski!!</p><p>Hadde jeg vært deg ville jeg minst godt opp til 175. med ski i lengde 160-165 vil du også være ganske sjangseløs i offpistkjøringa. En lenger ski vil gi deg mye mer bæreflate og føles mye bedre når det er løst underlag, typ løssnø og kram påsksnø!! </p><p></p><p>Ski som jeg tror du vil ha veldig glede av er en ren carving; </p><p></p><p>Vølk 5 star eller 4 star.....minst 175</p><p>rossignol zenith er fin...minst 175</p><p></p><p></p><p>Rossignol B2 og B3 er kjempeski til allround bruk...B3 er bredere og mer mot offpist, men fungerer utmerket i bakke også.</p><p></p><p>Salomonskiene er jeg ikke spesiellt begeistret for, blant annet pga av at de bruker skumkjerne i alle skia. de har en tendens til "død" litt ut. Anbefaler å gå for ski med trekjerne, mye livligere og bedre respons!!!!</p><p></p><p>vet ikke om dette hjalp noe som helst, fant ut at det er ekstremt mye vanskeligere å skrive om ski enn å prate om det!:D men tycker du noe av dette var uklart, så bare spør så skal jeg heller utdype det litt mer!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="accet, post: 388564, member: 79404"] Hmm, du sier du er en avansert kjører, men at du prøvde carving for første gang ifjor.....du sier du fant rytmen, men vil det da si at du ligger på skjær når du kjører? Klarer du å legge ett bra trykk i skiene, så går du på en stivere ski....men ikke overdriv, er skia for stiv så får du ingenting ut av den. Tenk litt på hvordan type ski du er ute etter: 1. Ønsker du ski for korte svinger med en svingradius på 9-12 m er det slalom.Morsomme og veldig kjappe fra kant til kant, men eksstremt ustabile i fart!!! 2. Er du ute etter litt mer fartstabilitet, men allikevel en svingvennlig ski, så er det en typisk carvingski. svingradius her ligger ca mellom 13-18 m. 3. Er det fartstabile ski du er ute etter så er det en typisk storslalom ski. dette er ski som krever desidert mest av kjørern. svingradius her 19-21 m. 4. Vil du ha en ski som er typisk allround, både til pist/offpist så har du de som ligger under allmountain kategorien. her ligger blant annet dynastar 8000, men andre gode alternativer er rossignol B2 & B3 (fjorårsmodeller) De fleste skiene du nevner over ligger i kategori 3 som utgangspunkt, men med tanke på at du er 185 høy, så syns jeg skiene du foreslår er veeeeeldig korte, og vil fort havne som en slalom ski!! Hadde jeg vært deg ville jeg minst godt opp til 175. med ski i lengde 160-165 vil du også være ganske sjangseløs i offpistkjøringa. En lenger ski vil gi deg mye mer bæreflate og føles mye bedre når det er løst underlag, typ løssnø og kram påsksnø!! Ski som jeg tror du vil ha veldig glede av er en ren carving; Vølk 5 star eller 4 star.....minst 175 rossignol zenith er fin...minst 175 Rossignol B2 og B3 er kjempeski til allround bruk...B3 er bredere og mer mot offpist, men fungerer utmerket i bakke også. Salomonskiene er jeg ikke spesiellt begeistret for, blant annet pga av at de bruker skumkjerne i alle skia. de har en tendens til "død" litt ut. Anbefaler å gå for ski med trekjerne, mye livligere og bedre respons!!!! vet ikke om dette hjalp noe som helst, fant ut at det er ekstremt mye vanskeligere å skrive om ski enn å prate om det!:D men tycker du noe av dette var uklart, så bare spør så skal jeg heller utdype det litt mer! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp val av skidor - avancerad åkare
Tillbaka
Topp