Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp vid val av tävlingsskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hyperkub" data-source="post: 1012564" data-attributes="member: 132409"><p>På din ålder/vikt är du på gränsen mellan junior och vuxen tävlingsskidor. Men de skidor du länker till är inte riktig tävlingsskidor. De är inriktad mot duktiga rekreationsåkare.</p><p></p><p>Framförallt på storslalom, de "GS" skidor inriktade mot rekreationsåkare är inte bra eller ens godkända för tävlingsåkning. Detta på grund av att de har för kort svängradie (17m är typisk). För att lära dig riktig GS teknik måste du har skidor som är rakare. Och i frantiden om du vill tävla i "riktig" tävlingar, så måste du åka på FIS godkända skidor, om då måsta lära dig att åka GS på skidor med en stor svängradie. Min dotter är 13, snart 14 och nästa säsong blir hon på 176/R21. Min son är bara 12 och han slutade den här säsongen på 167/R17. Jag förvänta att han ta steget upp till 175/R21 i andra halften av nästa säsong. </p><p></p><p>Utan att ser hur du åka jag skulle ger föjlande råd:</p><p></p><p>1) Bry dig inte om märke. Fischer, Rossi, Head, Atomic, Nordica osv, alla göra bra grejor. Det är en smaksak, men utan mer erfarenhet kan man inte vet vilken märke passa dig bäst.</p><p>2) Köpa andra hand. Om det går bra för dig, du måste byta skidor kanske efter en halv säsong. Västa tills försäsongen och då kommer upp massor av annonser. </p><p>3) Jag tror ditt bästa val är andra hands dam senior skidor SL 155 och GS 183/R23 (notera att world cup FIS skidor för damer är nu 190/R30, detta vill du INTE har än, de blir för svåra). </p><p></p><p>Om du köper junior skidor (SL 150, GS 175/R21), absolut köper billig andra hand. De ska åka på de max en halv säsong. Det kan vara bra att börja säsongen med GS 175/R21 - om du hitta en riktig billig par det kan vara värt att köpa de. Men struntar i junior SL skidor tycker jag.</p><p></p><p>Mark</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hyperkub, post: 1012564, member: 132409"] På din ålder/vikt är du på gränsen mellan junior och vuxen tävlingsskidor. Men de skidor du länker till är inte riktig tävlingsskidor. De är inriktad mot duktiga rekreationsåkare. Framförallt på storslalom, de "GS" skidor inriktade mot rekreationsåkare är inte bra eller ens godkända för tävlingsåkning. Detta på grund av att de har för kort svängradie (17m är typisk). För att lära dig riktig GS teknik måste du har skidor som är rakare. Och i frantiden om du vill tävla i "riktig" tävlingar, så måste du åka på FIS godkända skidor, om då måsta lära dig att åka GS på skidor med en stor svängradie. Min dotter är 13, snart 14 och nästa säsong blir hon på 176/R21. Min son är bara 12 och han slutade den här säsongen på 167/R17. Jag förvänta att han ta steget upp till 175/R21 i andra halften av nästa säsong. Utan att ser hur du åka jag skulle ger föjlande råd: 1) Bry dig inte om märke. Fischer, Rossi, Head, Atomic, Nordica osv, alla göra bra grejor. Det är en smaksak, men utan mer erfarenhet kan man inte vet vilken märke passa dig bäst. 2) Köpa andra hand. Om det går bra för dig, du måste byta skidor kanske efter en halv säsong. Västa tills försäsongen och då kommer upp massor av annonser. 3) Jag tror ditt bästa val är andra hands dam senior skidor SL 155 och GS 183/R23 (notera att world cup FIS skidor för damer är nu 190/R30, detta vill du INTE har än, de blir för svåra). Om du köper junior skidor (SL 150, GS 175/R21), absolut köper billig andra hand. De ska åka på de max en halv säsong. Det kan vara bra att börja säsongen med GS 175/R21 - om du hitta en riktig billig par det kan vara värt att köpa de. Men struntar i junior SL skidor tycker jag. Mark [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp vid val av tävlingsskidor
Tillbaka
Topp