Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp, vilka fler skidor ska jag ha efter 25 års uppehåll för att lära mig carva?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="jarnebring" data-source="post: 1095058" data-attributes="member: 131147"><p>Bindingsjustering är inte anledningen till att andra alternativ är bättre. Enligt beskrivning har åkarna väldigt olika målsättning, fysik och skidkompetens — de bör alltså åka på olika skidor.</p><p>Om OP ändå vill ha en skida till båda, behöver OP veta att t ex förspänning är kritiskt för att bindningen ska fungera som tänkt, oavsett pjäxa, åkkompetens etc. Så fort sullängden ändras några millimeter bör man justera den. Svårt? Nej. Tillvägagångssättet är bindningsspecifikt så för råd om det behövs en bindning att utgå ifrån.</p><p>Ledsen om det var oklart i min första post.</p><p>Tycker att en bättre lösning är att hyra till den helt oerfarna åkaren, då kan hen känna sig för om detta är något att plöja ner energi och pengar i. OP — köp en bra slalomskida (SL) till dig själv. Finns fina fritidsvarianter, men tycker inte du ska rädd för en begagnad FIS raceskida (låter som att du seriöst vill jobba med och utveckla din teknik). Damer kör på 155ish cm. </p><p>Då slipper ni en medelväg där ni s a s står med en fot i iskallt vatten och en i kokhett (teoretiskt/statistiskt sett skönt, men i praktiken kass).</p><p>Skaffa sedan fil, några brynen, vinkel (88 eller 87 grader), klämma och skidhållare. Kan inte nog understryka hur viktiga kanterna är om du ska carva i hård pist. Finns en hel del videos på YT som visar hur slipar och bryner från t ex SWIX. Osäker på kurser utanför klubbverksamhet.</p><p>Valla inte lika viktigt, men det är inte så dumt att underhålla belagen så att de är fräscha längre. Sickel, borste och universalvalla. Ett riktigt vallajärn är inte nödvändigt, men dom kostar inte jättemycket och du slipper gissa om det är bomull eller silke som motsvarar 120 grader. Bon chance!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="jarnebring, post: 1095058, member: 131147"] Bindingsjustering är inte anledningen till att andra alternativ är bättre. Enligt beskrivning har åkarna väldigt olika målsättning, fysik och skidkompetens — de bör alltså åka på olika skidor. Om OP ändå vill ha en skida till båda, behöver OP veta att t ex förspänning är kritiskt för att bindningen ska fungera som tänkt, oavsett pjäxa, åkkompetens etc. Så fort sullängden ändras några millimeter bör man justera den. Svårt? Nej. Tillvägagångssättet är bindningsspecifikt så för råd om det behövs en bindning att utgå ifrån. Ledsen om det var oklart i min första post. Tycker att en bättre lösning är att hyra till den helt oerfarna åkaren, då kan hen känna sig för om detta är något att plöja ner energi och pengar i. OP — köp en bra slalomskida (SL) till dig själv. Finns fina fritidsvarianter, men tycker inte du ska rädd för en begagnad FIS raceskida (låter som att du seriöst vill jobba med och utveckla din teknik). Damer kör på 155ish cm. Då slipper ni en medelväg där ni s a s står med en fot i iskallt vatten och en i kokhett (teoretiskt/statistiskt sett skönt, men i praktiken kass). Skaffa sedan fil, några brynen, vinkel (88 eller 87 grader), klämma och skidhållare. Kan inte nog understryka hur viktiga kanterna är om du ska carva i hård pist. Finns en hel del videos på YT som visar hur slipar och bryner från t ex SWIX. Osäker på kurser utanför klubbverksamhet. Valla inte lika viktigt, men det är inte så dumt att underhålla belagen så att de är fräscha längre. Sickel, borste och universalvalla. Ett riktigt vallajärn är inte nödvändigt, men dom kostar inte jättemycket och du slipper gissa om det är bomull eller silke som motsvarar 120 grader. Bon chance! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp, vilka fler skidor ska jag ha efter 25 års uppehåll för att lära mig carva?
Tillbaka
Topp