Hjälp! Vilka skidor för en lång skidåkare?

JoakimT

Ny medlem
Hej!

Har åkt skidor i 30 år och bott i Alperna under 12 år...Tyvärr inte nu längre...Har åkt mest pist men även lite offpist. Telemark under 10 år men nu är det alpint som gäller. Nu är det mest åkning med familj men längtar efter att åka lite mer offpist och i skogen. Vill som alla andra ha allround medelfeta skidor (ca 100 mm midja) som är roliga och smidiga, gärna med twintip och lite rocker. Kikat runt på nätet på bla, Line Prophet 100, Sir Francis Bacon, Armada ARV och JJ, Rossignol S3, Atomic Access, Völkl Gotama med flera.

MEN min undran är om inte de flesta av dessa skidor blir för små. Jag är 200 cm och väger 92 kg. De flesta skidor görs i största storlek kring 185 cm och rocker gör tydligen att de upplevs ännu kortare. Ska jag leva med detta eller försöka hitta något över 1,90? Vad finns då? Bjässar som Gotama och Rossignol super S7... Hur gör ni andra som är långa och tunga?

Tacksam goda råd!

Line Mothership, 195cm, 110mm bred

Völkl Katana 197cm, 111mm

Dps Lotus 120, 200 cm (dock 120 breda)

Jag vet vad du snackar om. Är själv 197 (95kg) och slog till på DPS. De upplevs dock kortare pga rockern, men de är underbara.

Moment Bibby 196 cm 116 mm... 23 m radie
Sen finns det ett gäng med skidor som är 192/94 cm med ca 106-116 mm i midjan. Dynastar, Armada JJ med flera..

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Men...Mothership och Katana känns väldigt mycket offpist med svängradie på 30 m. Bibby finns bara i 190, Armada JJ i 182 och Dynastar Pro Rider i 184...
Såg nyss på en annan tråd att Armada TST kommer 2012 med en längd på 192 och svängradie på 18 m. Kanske kan vara något om man orkar vänta.

Jag vet vad du pratar om. Är själv 203 o väger runt 110 kg och har åkt Volkl Mantra 191 i många år och som komplement till det Blizzard titan Kreitler pro 191. Det har funkat väldigt bra för mej. Det var dock dax att byta nu och jag satsade på Volkl Katana 197 för att slippa släpa på 2 par skidor.

Til neste år kommer Armada JJ i lengden 195, de har navnet Armada AK JJ. Noe for deg?

Armada JJ i 195 låter intressant! Men både denna och Ross S7 i 195 är väl ändå väldigt feta skidor för ganska renodlad offpist åkning? Frågan är om jag vågar ta det steget med tanke på att jag trots allt är ganska mycket i pisten, inte minst i lilla Sälen...fast jag är riktigt sugen på något som är lekfullt och annorlunda, vanliga pistskidor har jag haft hela livet...

JoakimT sa:
Armada JJ i 195 låter intressant! Men både denna och Ross S7 i 195 är väl ändå väldigt feta skidor för ganska renodlad offpist åkning? Frågan är om jag vågar ta det steget med tanke på att jag trots allt är ganska mycket i pisten, inte minst i lilla Sälen...fast jag är riktigt sugen på något som är lekfullt och annorlunda, vanliga pistskidor har jag haft hela livet...
Kolla med RobRhino han kör med 112 mm i midja som Sälen skida.....

Apropå Gotama känner jag mig tveksam till ett helt omvänt spann och den stora svängradien. Att ha tip och tail rocker med normalt spann under foten och 5 kontaktpunkter som Rossignol S3 o S7, Armada JJ m.fl verkar smartare med lite kortare svängradie. Men det är kanske som med religion, alla får ha sin tro... De flesta tester man läser och ser på nätet brukar vara mer eller mindre översvallande. Några åsikter kring detta?

Hasse, kommer inte 196'orna nästa säsong?

Pist är inga problem på 112mm. Runt 120+ Blir det avigt om det är hårt..

De kommer nästa år till alla butiker men kommer finnas några från mitten av mars om man är snäll förhoppningsvis. Kommer en liten förproduktion ;)

JJ AK kommer oxå först nästa år.

Nordica patron 195 kommer 2011/12 verkar vara en bra skida för skogsåkning. de flesta testarna säger att den är relativt mjuk

Tillbaka
Topp