Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
hmm... Vilka skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 40643" data-attributes="member: 13863"><p>Intressanta skidor du väljer mellan. Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att inte vara rädd när det gäller att gå upp i midjemått. Som du tycks ha konstaterat och andra påpekar är 80-85 mm midja inget problem i pisten om du har en någorlunda bra teknik. I utanförpisten är födelarna stora och du håller dig flytande i de mest skiftande förhållande.</p><p></p><p>När det gäller Fritschi Freeride på ett par breda skidor i pisten är jag mer tveksam. Bindningen flexar märkbart i sidled (framförallt i hälen) vilket ger en oprecis kontakt och styrning av skidan. Jag har kört lite med ett par Head Monster 85 och Freeride vilket inte var speciellt upplyftande. Det var helt enkelt svårt att fullt ut hantera skidans kraft... Troligtvis är detta ett problem som i första hand uppstår i kombinationen tung åkare (90kg) och breda (styva) skidor. Min uppfattning är att Freeride inte fullt ut ersätter en normal alpinbindning. Dessutom bygger Freeride högt viket är mindre lämpligt för breda skidor och utanförpiståkning.</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 40643, member: 13863"] Intressanta skidor du väljer mellan. Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att inte vara rädd när det gäller att gå upp i midjemått. Som du tycks ha konstaterat och andra påpekar är 80-85 mm midja inget problem i pisten om du har en någorlunda bra teknik. I utanförpisten är födelarna stora och du håller dig flytande i de mest skiftande förhållande. När det gäller Fritschi Freeride på ett par breda skidor i pisten är jag mer tveksam. Bindningen flexar märkbart i sidled (framförallt i hälen) vilket ger en oprecis kontakt och styrning av skidan. Jag har kört lite med ett par Head Monster 85 och Freeride vilket inte var speciellt upplyftande. Det var helt enkelt svårt att fullt ut hantera skidans kraft... Troligtvis är detta ett problem som i första hand uppstår i kombinationen tung åkare (90kg) och breda (styva) skidor. Min uppfattning är att Freeride inte fullt ut ersätter en normal alpinbindning. Dessutom bygger Freeride högt viket är mindre lämpligt för breda skidor och utanförpiståkning. MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
hmm... Vilka skidor?
Tillbaka
Topp