Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 529066" data-attributes="member: 93453"><p>Om man håller axlarna i falllinjen så blir det ju mer eller mindre en motvridning i slutet av svängen så ni motsäger väl inte varann. Jag tycker det låter som två sätt att säga ungefär samma sak. </p><p></p><p>Enligt boken ovan är definitionen av medvrid: "över- och underkropp vrids med i svängen åt samma håll som skidorna"</p><p>Det är delvis detta som gjort mitt lite konfunderad, eftersom det står både över och underkropp. Men i sjävla verket är det ju mest axlarna det handlar om. Dvs om man inte vrider höften i förhållande till skidorna har man ju medvrid i höften, men mycket mindre så i axlarna, och till och med lite motvrid i axelpartiet i slutet av svängen. Jag har dock en känsla av att höften följer med axlarna lite grann, men som Utter säger är det inget man ska sträva efter.</p><p></p><p>I modern skidteknik vinklar man i princip inte höften någonting. Nästan all kantning sker med lutning av kroppen. Att man sedan motbalanserar i slutfasen av svängen (efter falllinjen) genom att resa överkroppen mot ytterskidspetsen innebär alltså inte att man vinklar höften, och enligt ovan inte heller att den roterar med axlarna (så mycket i alla fall). Axlarna roterar ju egentligen bara i förhållande till skidorna, i förhållande till fallinjen är dom ju neråt hela tiden. Jag tror jag fattar nu.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 529066, member: 93453"] Om man håller axlarna i falllinjen så blir det ju mer eller mindre en motvridning i slutet av svängen så ni motsäger väl inte varann. Jag tycker det låter som två sätt att säga ungefär samma sak. Enligt boken ovan är definitionen av medvrid: "över- och underkropp vrids med i svängen åt samma håll som skidorna" Det är delvis detta som gjort mitt lite konfunderad, eftersom det står både över och underkropp. Men i sjävla verket är det ju mest axlarna det handlar om. Dvs om man inte vrider höften i förhållande till skidorna har man ju medvrid i höften, men mycket mindre så i axlarna, och till och med lite motvrid i axelpartiet i slutet av svängen. Jag har dock en känsla av att höften följer med axlarna lite grann, men som Utter säger är det inget man ska sträva efter. I modern skidteknik vinklar man i princip inte höften någonting. Nästan all kantning sker med lutning av kroppen. Att man sedan motbalanserar i slutfasen av svängen (efter falllinjen) genom att resa överkroppen mot ytterskidspetsen innebär alltså inte att man vinklar höften, och enligt ovan inte heller att den roterar med axlarna (så mycket i alla fall). Axlarna roterar ju egentligen bara i förhållande till skidorna, i förhållande till fallinjen är dom ju neråt hela tiden. Jag tror jag fattar nu. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Tillbaka
Topp