Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-zipe-letar-puder" data-source="post: 533263" data-attributes="member: 89913"><p>Intressant. Detta är min uppfattning (observera att det sällan går att till fullo köra med denna idealteknik, men så nära som möjligt):</p><p>Mål: </p><p>1. Maximal kantning av skidan</p><p>2. maximal balans</p><p>3. tyngförflyttning till ny ytterskida (tidigarevarande innerskida) så fort som möjligt.</p><p></p><p>Detta är några av målen man vill uppnå. Man ser ofta såna som åker med innerskidans spets långt framför ytterskidans, vilket innebär att höften är kraftigt utåtroterad. Detta är ett sätt att åka där man kantar skidan, ofta rätt hyffsat. Det man förlorar på att åka så är dels balans - höften är betydligt svagare när den är utåtroterad och kan därför inte arbeta med bästa möjliga balans ("korrigeringsförmåga med små muskelspänningar"). Det är rätt självklart om man tänker efter. I slutet av svängdelen vill man dels kanta skidan maximalt, och byta till ny ytterskida så fort som möjligt (kan tolkas fel). Detta gör man med, ursäkta metaforen, ett cykeltramp, dvs tryck ned skidan mer mot snön, eller kalla det att du viker in knäet mot underlaget mer. Hursomhelst blir effekten att skidan kantar maximalt och gör en extra stor böj i slutet av svängen. Denna böj leder därefter in på den nya ytterskidan. Det är i denna fas som höften behöver vara som mest stark och balanserande. Skidorna behöver ha lika position just för att bytet (tyngdförflyttningen) ska ske så "bra" som möjligt.</p><p></p><p>Det jag vill komma till - inget av detta är möjligt med en utåtroterad höft (möjligt, men inte bästa alternativet). </p><p></p><p>Kort fråga: hur ser viktfördelningen ut i svängen? Jag lägger all vikt på ytterskidan för att få så mycket kraft som möjligt, och därför också sväng. Är detta rätt?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-zipe-letar-puder, post: 533263, member: 89913"] Intressant. Detta är min uppfattning (observera att det sällan går att till fullo köra med denna idealteknik, men så nära som möjligt): Mål: 1. Maximal kantning av skidan 2. maximal balans 3. tyngförflyttning till ny ytterskida (tidigarevarande innerskida) så fort som möjligt. Detta är några av målen man vill uppnå. Man ser ofta såna som åker med innerskidans spets långt framför ytterskidans, vilket innebär att höften är kraftigt utåtroterad. Detta är ett sätt att åka där man kantar skidan, ofta rätt hyffsat. Det man förlorar på att åka så är dels balans - höften är betydligt svagare när den är utåtroterad och kan därför inte arbeta med bästa möjliga balans ("korrigeringsförmåga med små muskelspänningar"). Det är rätt självklart om man tänker efter. I slutet av svängdelen vill man dels kanta skidan maximalt, och byta till ny ytterskida så fort som möjligt (kan tolkas fel). Detta gör man med, ursäkta metaforen, ett cykeltramp, dvs tryck ned skidan mer mot snön, eller kalla det att du viker in knäet mot underlaget mer. Hursomhelst blir effekten att skidan kantar maximalt och gör en extra stor böj i slutet av svängen. Denna böj leder därefter in på den nya ytterskidan. Det är i denna fas som höften behöver vara som mest stark och balanserande. Skidorna behöver ha lika position just för att bytet (tyngdförflyttningen) ska ske så "bra" som möjligt. Det jag vill komma till - inget av detta är möjligt med en utåtroterad höft (möjligt, men inte bästa alternativet). Kort fråga: hur ser viktfördelningen ut i svängen? Jag lägger all vikt på ytterskidan för att få så mycket kraft som möjligt, och därför också sväng. Är detta rätt? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Tillbaka
Topp