Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 534184" data-attributes="member: 93453"><p>När det går snabbt jobbar man väldigt lite med knä och höft. Dom används mest för finreglering. Nästan all kantning fås genom att luta kroppen in i svängen. Det gör att tyngdpunkten har en så rak bana neråt i backen som möjligt. Bara om det inte går att kanta mer genom att luta sig behöver man jobba med höften, eller när man ska klämma sig förbi en storslalomport.</p><p></p><p>Skidorna jobbar inte åt samma håll som gravitationen i falllinjen. I fallinjen är trycket från skidorna 90 grader jämfört med fallinjen. Strax efter är trycket från skidorna uppåt i backen. </p><p></p><p>Jag sa aldrig att du har mest absolut tryck när du går in i svängen, jag sa bara att du har mest procentuellt tryck. Givetvis kommer trycket att vara som mest i svängfasen, tills man avlastar.</p><p></p><p>Det går faktiskt att åka med skärande sväng när det är väldigt flackt genom att lägga så mycket tryck som möjligt innan fallinjen. Det går att ta sig ner i en barnbacke fortare genom att svänga än att bara stå och glida. Det går till och med att åka när det är helt platt. Jämför inlines tex.</p><p></p><p>När det är brantare är det svårare att märka någon skillnad, men det går ändå fortare. Svängen ser då inte ut som en ellips, fast ganska nära. Detta är naturligtvis väldigt jobbigt, men det är ingen slump att elitåkarna har maxpuls när dom kommer ner.</p><p></p><p></p><p>I boken "Alpin skidteknik - Ur ett helhetsperspektiv" står det egentligen inte så mycket om detta, men jag tycker att artikeln på sidan <a href="http://www.youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm" target="_blank">http://www.youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm</a> är mycket bra. Den har i alla fall fått mig att se lite annorlunda på svängen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 534184, member: 93453"] När det går snabbt jobbar man väldigt lite med knä och höft. Dom används mest för finreglering. Nästan all kantning fås genom att luta kroppen in i svängen. Det gör att tyngdpunkten har en så rak bana neråt i backen som möjligt. Bara om det inte går att kanta mer genom att luta sig behöver man jobba med höften, eller när man ska klämma sig förbi en storslalomport. Skidorna jobbar inte åt samma håll som gravitationen i falllinjen. I fallinjen är trycket från skidorna 90 grader jämfört med fallinjen. Strax efter är trycket från skidorna uppåt i backen. Jag sa aldrig att du har mest absolut tryck när du går in i svängen, jag sa bara att du har mest procentuellt tryck. Givetvis kommer trycket att vara som mest i svängfasen, tills man avlastar. Det går faktiskt att åka med skärande sväng när det är väldigt flackt genom att lägga så mycket tryck som möjligt innan fallinjen. Det går att ta sig ner i en barnbacke fortare genom att svänga än att bara stå och glida. Det går till och med att åka när det är helt platt. Jämför inlines tex. När det är brantare är det svårare att märka någon skillnad, men det går ändå fortare. Svängen ser då inte ut som en ellips, fast ganska nära. Detta är naturligtvis väldigt jobbigt, men det är ingen slump att elitåkarna har maxpuls när dom kommer ner. I boken "Alpin skidteknik - Ur ett helhetsperspektiv" står det egentligen inte så mycket om detta, men jag tycker att artikeln på sidan [URL]http://www.youcanski.com/en/coaching/inside_ski.htm[/URL] är mycket bra. Den har i alla fall fått mig att se lite annorlunda på svängen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Tillbaka
Topp