Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 534235" data-attributes="member: 93453"><p>Ang. Byggmark. Det är precis som med JAS, det går att svänga snabbare om man har ett instabilt grundsystem, men det går åt H-vete om man hamnar utanför reglerbarhetsrymden.</p><p></p><p>Anders, kan du förklara lite mer vad du menar med aktiv innerkant? </p><p></p><p>I praktiken har jag en känsla av att man använder väldigt lite av knä och höft för att initiera svängen. En sak om du kommer från en statisk position, men om man kommer från den tidigare svängen är ju benen redan på väg in under kroppen. I mycket litteratur läser man om det du skriver om knä och höftreglering, men Greg verkar inte riktigt hålla med. Genom att titta på bilder så är jag böjd att hålla med honom.</p><p></p><p>Jag har snarare en känsla av att om man vill ha mycket stöd i svängen kan man inte börja med en knäreglering. Då kommer den regleringen motverka att man börjar luta inåt i svängen. Om man däremot börjar med att släppa allt tryck på innerskidan så kommer kroppen att falla inåt i svängen. Sedan kommer svängradien att motverka detta fall inåt, och om man behöver mer stöd för att inte ramla inåt kan man då använda knä/höft samt mer tryck på innerskidan.</p><p></p><p>Om man har hög fart och börjar med en kraftig knäreglering blir det nog en JASlandning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 534235, member: 93453"] Ang. Byggmark. Det är precis som med JAS, det går att svänga snabbare om man har ett instabilt grundsystem, men det går åt H-vete om man hamnar utanför reglerbarhetsrymden. Anders, kan du förklara lite mer vad du menar med aktiv innerkant? I praktiken har jag en känsla av att man använder väldigt lite av knä och höft för att initiera svängen. En sak om du kommer från en statisk position, men om man kommer från den tidigare svängen är ju benen redan på väg in under kroppen. I mycket litteratur läser man om det du skriver om knä och höftreglering, men Greg verkar inte riktigt hålla med. Genom att titta på bilder så är jag böjd att hålla med honom. Jag har snarare en känsla av att om man vill ha mycket stöd i svängen kan man inte börja med en knäreglering. Då kommer den regleringen motverka att man börjar luta inåt i svängen. Om man däremot börjar med att släppa allt tryck på innerskidan så kommer kroppen att falla inåt i svängen. Sedan kommer svängradien att motverka detta fall inåt, och om man behöver mer stöd för att inte ramla inåt kan man då använda knä/höft samt mer tryck på innerskidan. Om man har hög fart och börjar med en kraftig knäreglering blir det nog en JASlandning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Tillbaka
Topp