Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Turisten" data-source="post: 617099" data-attributes="member: 80990"><p>Kul och intressant diskussion, genom hela tråden, hade varit kul och varit med när det begav sig.</p><p>Men sent ska syndaren vakna, jag måste säga att båda har rätt (om jag skall tro på vad som står i boken freeride- skidåkning på riktig) Eftersom svängen skapas av att åkaren flytta sin tyngdpunkt den rakaste vägen möjligt (tävling) ned i fallinjen, Detta gör att kroppen (tp)måste komma före skidorna nedåt mot dalen. För att komma upp på nya kanten måste/bör åkaren vrida in kroppen (förvändning) vilket är först mot -vridning när man stoppar upp gamla svängen, när åkaren ändrar riktningen på svängande kraften följer både kroppen och höften skidornas riktning Men kroppen ligger lite före skidorna in i svängen. Kalla detta för medåkning/medvridning om ni så vill. Alltså börjar svängen med en helkropps lutning ned mot dalen och svängens centrum. Här skriver anders att man faktiskt kan vinkla innerknät upp åt fel håll, Precis så beskrivs en sväng i freeride boken fast mer i en kortare carvingsväng,</p><p>Efter det att skidorna är plana i svängväxlingen, genom att då fortsätta trycka/styra innerskidans ytterkant upp mot backen, då faller kroppen samtidigt automatiskt ned mot dalen som filmen ni pratade om beskriver. Bromsar detta? absolut inte eftersom det inte finns någon kraft på skidorna då tp och kroppen faller. När tp och höften/kroppen fallit tillräckligt har skidorna automatiskt kommit på rätt kant. Det är här lårbenet vrids in för att påskynda kantningen så att svängen startar tidigt. Jag tror att många nu tänker ett och annat om vad skriver han, i tävling skall man ju inte svänga efter fallinjen! Precis helt rätt</p><p>. Som någon skriver så ska man svänga innan käpp och i fallinjen, medan någon säger att det är i fallinjen, Optimalt borde ett mikro -tryck precis i fallinjen vara målsättningen, men är omöjligt att utföra, där av tanken att skapa mycket sväng/riktningsförändring innan käppen och i fallinjen.</p><p>Vilket ger båda rätt igen, i boken jag läser är detta mer ett tankesätt för att inte ha för mycket tryck på skidorna i slutfasen av svängen, och för att jobba med sin kropp, för att skapa tidigt tryck. I svängens inledning får vi ingen direkt hjälp av de yttre krafterna (gravitationen, normalkraften) att skapa svängen. Men som vi alla vet så känner vi av kraften som mest efter fallinjen, detta är logiskt efterson gravitationens ena kofisient G1 vill ned mot dalen, medans normalkraften vill upp mot toppen av berget (om vi står kvar på kanten). Detta är långsamt och skall inte eftersträvas men i brant och i stora riktningsförändringar är detta tyvärr ibland ett måste. </p><p>Titta i wc nu mera så gubbsladdar man hellre i dessa partier än att svänga för mycket innan käpp. Den åkare som hinner svänga bra innan käpp åker för lång väg och för långsamt, men som vanliga friåkare är detta kanske den viktigaste kunskapen, att skapa tidigt tryck med hjälp av farten från svängen innan i samspel med hjälp av våra muskler försöka i inledningsfasen skapa ett så tidigt stöd söm möjligt.</p><p>Vad är det som skapar en sväng är nyckeln i ert resonemang,! Svaret på det är: Skidans kantvinkel i förhållande till hur mycket kraft vi kan belasta skidan med (skapar då en stor mothållskraft, normalkraft som vi måste orka hålla emot). </p><p>Vilket ger er båda rätt igen, Med en rak ej roterad höft är vi starkast, men om vi roterar in höften kan vi kanta skidorna mer utan stor "centrufugalkraft" att luta oss emot, men vi får en roterad kropp som är både svagare och i sämre balans,</p><p>I freerideboken skriver de att Höften ska falla in mot svängen centrum med så lite rotation som möjligt, och i sl och (storslalom) så behöver du viss vinkel (ej rotation) i höften av den enkla anledningen att för att kunna åka med endast helkropp krävs en fulländad teknik och en utrustning som klarar av att hålla kraften på kanten, samt en enorm fart för belastning och att luta sig emot, vilket vi oftast inte har. Vi ska åka med kraften inte emot, men att inre axel ska skapa det tröghetsmoment du behöver för att hålla kontroll på alla krafter genom svängen. Vilket betyder att axlarna är både neutrala, med och motvridna i en sväng, med i inled för att starta svängen, neutrala i svängfasen för att orka och mot för att stoppa rotationen och skapa en ny sväng.</p><p>Det som sägs i filmen om kundvagnen beskrivs här i boken som hur vi ska kontrollerar krafterna i svängen så att de blir riktade i den riktning vi önskar med hjälp av bålmusklerna, vilket inom tävling är fram i åkriktningen. Visst är benmuskler bra att ha men det förklarar varför midjan på wc åkare är enorm och full av muskler? Jag provade i här om veckan när jag shoppade och vilken aha upplevelse jag fick i det jobbet. En annan kul sak jag provade, när står man 50 50 och hur mycket kraft är det på skidorna då, prova vetja…. Tack dialkingen för tipset om boken, den är 100 ggr grymmare än förbundets olika böcker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Turisten, post: 617099, member: 80990"] Kul och intressant diskussion, genom hela tråden, hade varit kul och varit med när det begav sig. Men sent ska syndaren vakna, jag måste säga att båda har rätt (om jag skall tro på vad som står i boken freeride- skidåkning på riktig) Eftersom svängen skapas av att åkaren flytta sin tyngdpunkt den rakaste vägen möjligt (tävling) ned i fallinjen, Detta gör att kroppen (tp)måste komma före skidorna nedåt mot dalen. För att komma upp på nya kanten måste/bör åkaren vrida in kroppen (förvändning) vilket är först mot -vridning när man stoppar upp gamla svängen, när åkaren ändrar riktningen på svängande kraften följer både kroppen och höften skidornas riktning Men kroppen ligger lite före skidorna in i svängen. Kalla detta för medåkning/medvridning om ni så vill. Alltså börjar svängen med en helkropps lutning ned mot dalen och svängens centrum. Här skriver anders att man faktiskt kan vinkla innerknät upp åt fel håll, Precis så beskrivs en sväng i freeride boken fast mer i en kortare carvingsväng, Efter det att skidorna är plana i svängväxlingen, genom att då fortsätta trycka/styra innerskidans ytterkant upp mot backen, då faller kroppen samtidigt automatiskt ned mot dalen som filmen ni pratade om beskriver. Bromsar detta? absolut inte eftersom det inte finns någon kraft på skidorna då tp och kroppen faller. När tp och höften/kroppen fallit tillräckligt har skidorna automatiskt kommit på rätt kant. Det är här lårbenet vrids in för att påskynda kantningen så att svängen startar tidigt. Jag tror att många nu tänker ett och annat om vad skriver han, i tävling skall man ju inte svänga efter fallinjen! Precis helt rätt . Som någon skriver så ska man svänga innan käpp och i fallinjen, medan någon säger att det är i fallinjen, Optimalt borde ett mikro -tryck precis i fallinjen vara målsättningen, men är omöjligt att utföra, där av tanken att skapa mycket sväng/riktningsförändring innan käppen och i fallinjen. Vilket ger båda rätt igen, i boken jag läser är detta mer ett tankesätt för att inte ha för mycket tryck på skidorna i slutfasen av svängen, och för att jobba med sin kropp, för att skapa tidigt tryck. I svängens inledning får vi ingen direkt hjälp av de yttre krafterna (gravitationen, normalkraften) att skapa svängen. Men som vi alla vet så känner vi av kraften som mest efter fallinjen, detta är logiskt efterson gravitationens ena kofisient G1 vill ned mot dalen, medans normalkraften vill upp mot toppen av berget (om vi står kvar på kanten). Detta är långsamt och skall inte eftersträvas men i brant och i stora riktningsförändringar är detta tyvärr ibland ett måste. Titta i wc nu mera så gubbsladdar man hellre i dessa partier än att svänga för mycket innan käpp. Den åkare som hinner svänga bra innan käpp åker för lång väg och för långsamt, men som vanliga friåkare är detta kanske den viktigaste kunskapen, att skapa tidigt tryck med hjälp av farten från svängen innan i samspel med hjälp av våra muskler försöka i inledningsfasen skapa ett så tidigt stöd söm möjligt. Vad är det som skapar en sväng är nyckeln i ert resonemang,! Svaret på det är: Skidans kantvinkel i förhållande till hur mycket kraft vi kan belasta skidan med (skapar då en stor mothållskraft, normalkraft som vi måste orka hålla emot). Vilket ger er båda rätt igen, Med en rak ej roterad höft är vi starkast, men om vi roterar in höften kan vi kanta skidorna mer utan stor "centrufugalkraft" att luta oss emot, men vi får en roterad kropp som är både svagare och i sämre balans, I freerideboken skriver de att Höften ska falla in mot svängen centrum med så lite rotation som möjligt, och i sl och (storslalom) så behöver du viss vinkel (ej rotation) i höften av den enkla anledningen att för att kunna åka med endast helkropp krävs en fulländad teknik och en utrustning som klarar av att hålla kraften på kanten, samt en enorm fart för belastning och att luta sig emot, vilket vi oftast inte har. Vi ska åka med kraften inte emot, men att inre axel ska skapa det tröghetsmoment du behöver för att hålla kontroll på alla krafter genom svängen. Vilket betyder att axlarna är både neutrala, med och motvridna i en sväng, med i inled för att starta svängen, neutrala i svängfasen för att orka och mot för att stoppa rotationen och skapa en ny sväng. Det som sägs i filmen om kundvagnen beskrivs här i boken som hur vi ska kontrollerar krafterna i svängen så att de blir riktade i den riktning vi önskar med hjälp av bålmusklerna, vilket inom tävling är fram i åkriktningen. Visst är benmuskler bra att ha men det förklarar varför midjan på wc åkare är enorm och full av muskler? Jag provade i här om veckan när jag shoppade och vilken aha upplevelse jag fick i det jobbet. En annan kul sak jag provade, när står man 50 50 och hur mycket kraft är det på skidorna då, prova vetja…. Tack dialkingen för tipset om boken, den är 100 ggr grymmare än förbundets olika böcker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Höftrotation i svängfasen?
Tillbaka
Topp