Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Biegg_Omai" data-source="post: 950360" data-attributes="member: 14479"><p>Om alla tog och lärde sig skärande sväng ordentligt hade det nog kanske inte sett ut som det gör. Helt plötsligt, i och med "carving" skidan, kan alla initiera en skärande sväng men det är få som håller kanten pga att dom ej kan eller inte är starka nog. Det är helt enkelt enklare att initiera för att sedan bara släppa i falllinjen. </p><p></p><p>Ska vi roat mer i i ämnet tycker jag mig även se en sjuhelvets massa människor åka runt på fel skidor i backen. Jag själv är inget undantag, har rocker både fram och bak. Helt värdelöst i branta pister som är stenhårda om du ej ger allt. Ger jag allt är det som att köra slalom skidor, men ligga och köra så frestar på benen duktigt. Med andra ord kommer farten av lättja!</p><p></p><p>Det är min tes till om varför allt fler åker fort och i endel fall helt okontrollerat! Min lösning på problemet är att alla som åker över sin förmåga ska tvingas ta bort minst två spännen på pjäxan. Se hur många som vågar/kan köra fort då. Troligen kommer skadorna att åka men vi får en sanering i bland fartåkarna!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Biegg_Omai, post: 950360, member: 14479"] Om alla tog och lärde sig skärande sväng ordentligt hade det nog kanske inte sett ut som det gör. Helt plötsligt, i och med "carving" skidan, kan alla initiera en skärande sväng men det är få som håller kanten pga att dom ej kan eller inte är starka nog. Det är helt enkelt enklare att initiera för att sedan bara släppa i falllinjen. Ska vi roat mer i i ämnet tycker jag mig även se en sjuhelvets massa människor åka runt på fel skidor i backen. Jag själv är inget undantag, har rocker både fram och bak. Helt värdelöst i branta pister som är stenhårda om du ej ger allt. Ger jag allt är det som att köra slalom skidor, men ligga och köra så frestar på benen duktigt. Med andra ord kommer farten av lättja! Det är min tes till om varför allt fler åker fort och i endel fall helt okontrollerat! Min lösning på problemet är att alla som åker över sin förmåga ska tvingas ta bort minst två spännen på pjäxan. Se hur många som vågar/kan köra fort då. Troligen kommer skadorna att åka men vi får en sanering i bland fartåkarna! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Tillbaka
Topp