Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 950616" data-attributes="member: 51492"><p>Jag åker ca 40 dagar/säsong och genom åren har det blivit några incidenter. När det gäller upplevelser av typen "vaihelvetekomdenifrån? " så är det farligaste enligt min mening relativt tomma backar med skymda krön. Tom backe leder till hög fart och kommer det en irrationell ryss åkande på tvärs bakom ett krön är det bara turen som kan rädda en. En normal åkare är inte i skymda vinkeln bakom ett krön så länge om det åks normalt, dvs utför. Ge alltså fan i att lurpassa bakom krön.</p><p></p><p>Sedan har man ju blivit pååkt själv när man stått stilla i ej skymt läge. Som tur är har jag undvikit att skada/bli skadad hittills, annat än singelolycka då. Visst tar jag det lugnt när det är mycket folk så enbart tur är det kanske inte men att köra 100% safe är inte möjligt såsom backarna är designade om man skall tillåta farter över 20 km/t.</p><p></p><p>En annan grej som jag irriterar mig på är långsamma åkare i trånga passager, typ Tottbryggan. En långsam åkare som håller sig på ena sidan kan man köra om men tre i bredd? Att planera flacka smala transporter och kräva att folk ska köra sakta och staka sig fram har inget med verkligheten att göra, självklart tar man så mycket fart som behövs.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 950616, member: 51492"] Jag åker ca 40 dagar/säsong och genom åren har det blivit några incidenter. När det gäller upplevelser av typen "vaihelvetekomdenifrån? " så är det farligaste enligt min mening relativt tomma backar med skymda krön. Tom backe leder till hög fart och kommer det en irrationell ryss åkande på tvärs bakom ett krön är det bara turen som kan rädda en. En normal åkare är inte i skymda vinkeln bakom ett krön så länge om det åks normalt, dvs utför. Ge alltså fan i att lurpassa bakom krön. Sedan har man ju blivit pååkt själv när man stått stilla i ej skymt läge. Som tur är har jag undvikit att skada/bli skadad hittills, annat än singelolycka då. Visst tar jag det lugnt när det är mycket folk så enbart tur är det kanske inte men att köra 100% safe är inte möjligt såsom backarna är designade om man skall tillåta farter över 20 km/t. En annan grej som jag irriterar mig på är långsamma åkare i trånga passager, typ Tottbryggan. En långsam åkare som håller sig på ena sidan kan man köra om men tre i bredd? Att planera flacka smala transporter och kräva att folk ska köra sakta och staka sig fram har inget med verkligheten att göra, självklart tar man så mycket fart som behövs. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Tillbaka
Topp