Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 950637" data-attributes="member: 80520"><p>Om det bara var ett lägeskonstaterande ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som att din åsikt var att folk skulle hålla sig undan från baksidan av krön så att du inte riskerade att smacka in i dem.</p><p></p><p>1 sekund är ungefär vad det tar för en att reagera, så det är nog ungefär vad jag hinner göra på en sekund. Men jag ser fortfarande inte problemet, om det är 10 m/s eller 5 m/s som krävs för att hålla uppsikt framåt med möjlighet att bromsa vid ett kraftigt krön så är det så fort man ska åka där. Punkt. Vid krön håller jag själv alltid en hastighet som innebär att jag kan stanna på den sträcka som jag anser mig ha uppsikt över eller mindre, vilket ofta innebär att innan branten i den svarta pisten blir det ofta helstopp, kolla läget, ev. väntan på "fri väg" och sedan åka vidare. Jag har ingen lust att gå till historien som killen som körde ihjäl knodden på 6 år i svarta pisten i Åre helt enkelt, oavsett om 6-åringen "har där att göra" eller ej.</p><p></p><p>Ska man säga som så tycker jag att man har en moralisk skyldighet att inte försättas andras liv och välbefinnande i fara när man åker skidor, däremot har de ingen moralisk skyldighet att hålla pisten fri för min skull.</p><p></p><p>Nu vet jag inte vem som lanserat dessa appar, men jag håller helt med om att de är ett fullkomligt snedsteg ur säkerhetssynpunkt i pisterna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 950637, member: 80520"] Om det bara var ett lägeskonstaterande ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som att din åsikt var att folk skulle hålla sig undan från baksidan av krön så att du inte riskerade att smacka in i dem. 1 sekund är ungefär vad det tar för en att reagera, så det är nog ungefär vad jag hinner göra på en sekund. Men jag ser fortfarande inte problemet, om det är 10 m/s eller 5 m/s som krävs för att hålla uppsikt framåt med möjlighet att bromsa vid ett kraftigt krön så är det så fort man ska åka där. Punkt. Vid krön håller jag själv alltid en hastighet som innebär att jag kan stanna på den sträcka som jag anser mig ha uppsikt över eller mindre, vilket ofta innebär att innan branten i den svarta pisten blir det ofta helstopp, kolla läget, ev. väntan på "fri väg" och sedan åka vidare. Jag har ingen lust att gå till historien som killen som körde ihjäl knodden på 6 år i svarta pisten i Åre helt enkelt, oavsett om 6-åringen "har där att göra" eller ej. Ska man säga som så tycker jag att man har en moralisk skyldighet att inte försättas andras liv och välbefinnande i fara när man åker skidor, däremot har de ingen moralisk skyldighet att hålla pisten fri för min skull. Nu vet jag inte vem som lanserat dessa appar, men jag håller helt med om att de är ett fullkomligt snedsteg ur säkerhetssynpunkt i pisterna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Tillbaka
Topp