Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 950671" data-attributes="member: 12483"><p>Det är nog helt enkelt så, att om alla kategorier åkare ska kunna samsas i pisterna så gäller det att allmänt försöka inpränta ett beteende som minimerar riskerna. Jämför gärna med bilkörning. Det finns en orsak till att vi har en körkortsutbildning (skidkort? ....näe!).</p><p></p><p>Krön är ett typexempel. Tack och lov fattar de flesta att inte ställa sig bakom ett krön. Däremot ställer man sig gärna mitt i pisten, jag ser det rätt ofta. Exponeringen ökar ju många hundra procent mot att man ställer sig vid sidan av pisten. Felaktigt beteende alltså. Här kan omkringåkande<strong> "backvärdar"</strong> (vill inte kalla det backpoliser) ha en roll, att undervisa folk på plats och ställe! Tala vänligt med folk och påpeka riskerna. </p><p></p><p>För oss "snabba" gäller det att hålla ständig och aktiv uppsikt framåt, försöka läsa de framförvarande åkarna, deras hastighet och rörelsemönster, när och var dom drog över krönet framför dig, försöka avgöra var jag bäst kan passera över krönet, etc, etc. Känns det inte ok, tvärställ, bromsa, få syn på åkarna framför dig och accelerera sen igen. Vanligt sunt förnuft! Visst man tappar flytet, alla åk är inte perfekta, men man minimerar risken för incidenter. Själv traverserar jag ofta över krön istället för att köra i fallinjen när jag är osäker på vad som finns bakom. </p><p></p><p>Men är man 17 bast, appen tickar i bröstfickan och polarna ger järnet... då kan det fortfarande gå hur som helst!</p><p></p><p>Våga säga ifrån, trots att du förmodligen får svaret "jag har ju kontroll för f-n!". Du har i alla fall gjort nånting plus att kanske sått ett litet frö.</p><p></p><p>Ovanligt jevvla genompräktig i kväll...</p><p>Eder, </p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 950671, member: 12483"] Det är nog helt enkelt så, att om alla kategorier åkare ska kunna samsas i pisterna så gäller det att allmänt försöka inpränta ett beteende som minimerar riskerna. Jämför gärna med bilkörning. Det finns en orsak till att vi har en körkortsutbildning (skidkort? ....näe!). Krön är ett typexempel. Tack och lov fattar de flesta att inte ställa sig bakom ett krön. Däremot ställer man sig gärna mitt i pisten, jag ser det rätt ofta. Exponeringen ökar ju många hundra procent mot att man ställer sig vid sidan av pisten. Felaktigt beteende alltså. Här kan omkringåkande[b] "backvärdar"[/b] (vill inte kalla det backpoliser) ha en roll, att undervisa folk på plats och ställe! Tala vänligt med folk och påpeka riskerna. För oss "snabba" gäller det att hålla ständig och aktiv uppsikt framåt, försöka läsa de framförvarande åkarna, deras hastighet och rörelsemönster, när och var dom drog över krönet framför dig, försöka avgöra var jag bäst kan passera över krönet, etc, etc. Känns det inte ok, tvärställ, bromsa, få syn på åkarna framför dig och accelerera sen igen. Vanligt sunt förnuft! Visst man tappar flytet, alla åk är inte perfekta, men man minimerar risken för incidenter. Själv traverserar jag ofta över krön istället för att köra i fallinjen när jag är osäker på vad som finns bakom. Men är man 17 bast, appen tickar i bröstfickan och polarna ger järnet... då kan det fortfarande gå hur som helst! Våga säga ifrån, trots att du förmodligen får svaret "jag har ju kontroll för f-n!". Du har i alla fall gjort nånting plus att kanske sått ett litet frö. Ovanligt jevvla genompräktig i kväll... Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Tillbaka
Topp