Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 950853" data-attributes="member: 12483"><p>Det vi hela tiden kommer tillbaka till är uttrycken "gott omdöme" och "sunt förnuft". Jag tycker fortfarande att analogin med bilkörning på våra vägar är passande. Majoriteten bilförare (jag tror det, ärligt) försöker köra med just gott omdöme och sunt förnuft. Och varför? Man vill helt enklet inte hamna i en incident eller olycka (...försening, skaderrapport, försäkringsbolag, självrisk, personskador, dödssfall, osv). </p><p></p><p>Väldigt många kör bil dagligen, medan de allra flesta åker skidor max 1 gång /veckan eller vanligare 1 vecka /vinter, typ. Ponera att alla åkte lika mycket skidor som dom åkte bil (...suck), då har säkerhetsbeteendet åkt in i ryggmärgen. Nu ställs många ovana (...och unga) åkare inför situationer som dom sällan eller raldrig mött innan, medan en van åkare kan korrigera sin åklinje och fart på ett helt annat sätt.</p><p></p><p>Likväl finns det 100 sätt det kan gå åt h-e!</p><p></p><p>En gång i Zermatt åkte jag och en kompis ensamma i ca 100 m bred pist, carving i mycket hög fart. Plötslig har vi carvat samman. Ingen av oss hann reagera. Jag hann bara se något gult i ögonvrån och sen small det (vi vägde båda 90- 95 kg). Ren tur att vi inte skadade oss värre än vi gjorde. Båda öppnade sportbutik, gled ner 100-talet meter, jag bröt en stav, hack i hjälmen och skador på laggen, kompisen gick oskadad med bara förskräckelsen.</p><p>Varför? Skidglasögonen ger dåligt seende åt sidorna. Vi trodde båda vi låg först och kunde bara ösa på.</p><p></p><p>Samma sak hände i mitt gamla Kungsberg för ett par år sen. Killen jag kolliderade med svor på att han låg först och själv jag såg faktiskt ingen i närheten. Den här gång gick vi båda ur det hela med mest blåmärken och huvudvärk (han hade inte hjälm, jag hade). Samma orsak här, dålig uppsikt, dåligt periferiseende.</p><p></p><p><strong>Tips och lärdom (sunt förnuft?). </strong>Dra aldrig iväg samtidigt med en "snabb" åkare. Låt honom dra först , eller se till att vara säker på att du verkligen ligger före (vrid på skallen!)</p><p></p><p>Kungsberget igen. Jag kommer och åker i SL-carverfart (dvs inte så jättefort). När jag passerar ett skogsparti kommer en ung grabb uthoppandes från skogen rakt framför mig. Jag hade ingen chans att se honom inte förrän vi kolliderade 2 s senare. Jag hann precis lägga omkull och träffar killens pjäxor med mina skidor samtidigt som jag försökte fösa honom över mig, vilket lyckas delvis. Vi krokar ihop men ingen blir skadad, men båda är rätt skakiga. Hade han hoppat ut 1 s tidigare hade vi haft en klockren träff. Jag 100 kg, killen kanske 40. Resultat?</p><p></p><p><strong>Tips och lärdom (sunt förnuft?). </strong> Killen: hoppa förrf-n aldrig ut blint i pisten från skogen! Jag: Lägg marginal till skogskanter. Tänk tanken, vad kan hända om...?</p><p></p><p>Planering, riskbedömning, sunt förnuft, hänsyn, attityder.</p><p></p><p>G'morrn!</p><p>Eder, </p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 950853, member: 12483"] Det vi hela tiden kommer tillbaka till är uttrycken "gott omdöme" och "sunt förnuft". Jag tycker fortfarande att analogin med bilkörning på våra vägar är passande. Majoriteten bilförare (jag tror det, ärligt) försöker köra med just gott omdöme och sunt förnuft. Och varför? Man vill helt enklet inte hamna i en incident eller olycka (...försening, skaderrapport, försäkringsbolag, självrisk, personskador, dödssfall, osv). Väldigt många kör bil dagligen, medan de allra flesta åker skidor max 1 gång /veckan eller vanligare 1 vecka /vinter, typ. Ponera att alla åkte lika mycket skidor som dom åkte bil (...suck), då har säkerhetsbeteendet åkt in i ryggmärgen. Nu ställs många ovana (...och unga) åkare inför situationer som dom sällan eller raldrig mött innan, medan en van åkare kan korrigera sin åklinje och fart på ett helt annat sätt. Likväl finns det 100 sätt det kan gå åt h-e! En gång i Zermatt åkte jag och en kompis ensamma i ca 100 m bred pist, carving i mycket hög fart. Plötslig har vi carvat samman. Ingen av oss hann reagera. Jag hann bara se något gult i ögonvrån och sen small det (vi vägde båda 90- 95 kg). Ren tur att vi inte skadade oss värre än vi gjorde. Båda öppnade sportbutik, gled ner 100-talet meter, jag bröt en stav, hack i hjälmen och skador på laggen, kompisen gick oskadad med bara förskräckelsen. Varför? Skidglasögonen ger dåligt seende åt sidorna. Vi trodde båda vi låg först och kunde bara ösa på. Samma sak hände i mitt gamla Kungsberg för ett par år sen. Killen jag kolliderade med svor på att han låg först och själv jag såg faktiskt ingen i närheten. Den här gång gick vi båda ur det hela med mest blåmärken och huvudvärk (han hade inte hjälm, jag hade). Samma orsak här, dålig uppsikt, dåligt periferiseende. [b]Tips och lärdom (sunt förnuft?). [/b]Dra aldrig iväg samtidigt med en "snabb" åkare. Låt honom dra först , eller se till att vara säker på att du verkligen ligger före (vrid på skallen!) Kungsberget igen. Jag kommer och åker i SL-carverfart (dvs inte så jättefort). När jag passerar ett skogsparti kommer en ung grabb uthoppandes från skogen rakt framför mig. Jag hade ingen chans att se honom inte förrän vi kolliderade 2 s senare. Jag hann precis lägga omkull och träffar killens pjäxor med mina skidor samtidigt som jag försökte fösa honom över mig, vilket lyckas delvis. Vi krokar ihop men ingen blir skadad, men båda är rätt skakiga. Hade han hoppat ut 1 s tidigare hade vi haft en klockren träff. Jag 100 kg, killen kanske 40. Resultat? [b]Tips och lärdom (sunt förnuft?). [/b] Killen: hoppa förrf-n aldrig ut blint i pisten från skogen! Jag: Lägg marginal till skogskanter. Tänk tanken, vad kan hända om...? Planering, riskbedömning, sunt förnuft, hänsyn, attityder. G'morrn! Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
högfartsåkning
Tillbaka
Topp