Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hönor och sånt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="d_va_inte_jag_enna" data-source="post: 240542" data-attributes="member: 41151"><p>Jag vände mig till Åsa Odelros vid Föreningen För Ekologisk Fjäderfäproduktion för att få ett kvalificerat svar i frågan, vänlig som få besvarade hon mitt mail redan samma dag. Läs och lär:</p><p></p><p></p><p></p><p>"Nej,</p><p></p><p>Först den moderna hönan värper i princip ett ägg om dagen – den vilda djungelhönan samlade 10 – 12 ägg innan hon börjar ruva. När hönan ruvar slutar hon att lägga ägg annars får hon olika ålder på kycklingarna och det blir inte bra alltså har naturen ordnat så man antingen värper = lägger ägg eller ruvar = ligger still på sin ägghög och värmer äggen 37,5 grad i 21 dagar.</p><p></p><p>Den kollen att äggen är befruktade har hon inte möjligen tröttnar hon för hon känner av att de är tomma – med ett foster som upptar större och större plats ändrar ägget beteende när hon pysslar med dem. Jag tror t ex att hon föser undan de tomma ägg som ev ligger och ruttnar – de kan ju smitta ner friska ägg där det växer foster och det är inte naturens mening!</p><p></p><p> </p><p></p><p>Bra funderingar återkom gärna med frågor och framför allt ät ekologiska ägg – de hönorna har kul!</p><p></p><p> </p><p></p><p>Hälsningar</p><p></p><p> </p><p></p><p>Åsa"</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="d_va_inte_jag_enna, post: 240542, member: 41151"] Jag vände mig till Åsa Odelros vid Föreningen För Ekologisk Fjäderfäproduktion för att få ett kvalificerat svar i frågan, vänlig som få besvarade hon mitt mail redan samma dag. Läs och lär: "Nej, Först den moderna hönan värper i princip ett ägg om dagen – den vilda djungelhönan samlade 10 – 12 ägg innan hon börjar ruva. När hönan ruvar slutar hon att lägga ägg annars får hon olika ålder på kycklingarna och det blir inte bra alltså har naturen ordnat så man antingen värper = lägger ägg eller ruvar = ligger still på sin ägghög och värmer äggen 37,5 grad i 21 dagar. Den kollen att äggen är befruktade har hon inte möjligen tröttnar hon för hon känner av att de är tomma – med ett foster som upptar större och större plats ändrar ägget beteende när hon pysslar med dem. Jag tror t ex att hon föser undan de tomma ägg som ev ligger och ruttnar – de kan ju smitta ner friska ägg där det växer foster och det är inte naturens mening! Bra funderingar återkom gärna med frågor och framför allt ät ekologiska ägg – de hönorna har kul! Hälsningar Åsa" [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hönor och sånt
Tillbaka
Topp