Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Vattensport
Hoppa Från Västerbron
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sockervadds" data-source="post: 346521" data-attributes="member: 59002"><p>okej då Niclas! </p><p></p><p>Nu ska jag förklara för dig...</p><p> </p><p>Om man släpper en massiv boule-kula (dvs att det är metall rakt igenom, inget tomrum i mitten) samtidigt som en boule-kula med ett tomrum i mitten, vilken tror du då hamnar i vattnet först, från Västerbron...?</p><p></p><p>I ett vakuum faller accelererar all materia med ungefär 10m/s^2</p><p></p><p>I vanlig luft måste man dock ta hänsyn till saker som luftmotstånd och fler saker som jag inte kommer ihåg för tillfället!</p><p>Sen om man ska vara väldigt petig får man ju även ta hänsyn till volym/area på objektet som faller samt densiteten...</p><p></p><p>Man kan dock förenkla saker och ting och säga att allting faller lika fort i vanlig luft men i detta faller funkar inte det i och med att hans vikt kan betyda mycket, om han väger 100kg eller 10 kg...</p><p></p><p>Förstår du nu?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sockervadds, post: 346521, member: 59002"] okej då Niclas! Nu ska jag förklara för dig... Om man släpper en massiv boule-kula (dvs att det är metall rakt igenom, inget tomrum i mitten) samtidigt som en boule-kula med ett tomrum i mitten, vilken tror du då hamnar i vattnet först, från Västerbron...? I ett vakuum faller accelererar all materia med ungefär 10m/s^2 I vanlig luft måste man dock ta hänsyn till saker som luftmotstånd och fler saker som jag inte kommer ihåg för tillfället! Sen om man ska vara väldigt petig får man ju även ta hänsyn till volym/area på objektet som faller samt densiteten... Man kan dock förenkla saker och ting och säga att allting faller lika fort i vanlig luft men i detta faller funkar inte det i och med att hans vikt kan betyda mycket, om han väger 100kg eller 10 kg... Förstår du nu? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Vattensport
Hoppa Från Västerbron
Tillbaka
Topp