Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Vattensport
Hoppa ner i vatten, vilken höjd?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1010948" data-attributes="member: 29415"><p>Då kan jag tillägga att någon jag simhoppade med för några år sedan gjorde ett fothopp från tio meter men glömde sträcka benen vid nerslaget varpå de studsade upp och ena knäet träffade precis under ögat. Fick sy ett antal stygn och var ganska groggy (men inte medvetslös). Det är inte så mycket höjden som nedslaget som är avgörande för hur det går. Från högre höjder får man tänka på retardationen: när halva kroppen är under vatten har den i princip stannat medan andra halvan som fortfarande är ovanför ytan faller med full fart. Krävs en rejält spänd överkropp för att inte drabbas av kompressioner i ryggraden då. För övrigt är skor värdelöst, se bara till att landa med sträckta vrister.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1010948, member: 29415"] Då kan jag tillägga att någon jag simhoppade med för några år sedan gjorde ett fothopp från tio meter men glömde sträcka benen vid nerslaget varpå de studsade upp och ena knäet träffade precis under ögat. Fick sy ett antal stygn och var ganska groggy (men inte medvetslös). Det är inte så mycket höjden som nedslaget som är avgörande för hur det går. Från högre höjder får man tänka på retardationen: när halva kroppen är under vatten har den i princip stannat medan andra halvan som fortfarande är ovanför ytan faller med full fart. Krävs en rejält spänd överkropp för att inte drabbas av kompressioner i ryggraden då. För övrigt är skor värdelöst, se bara till att landa med sträckta vrister. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Vattensport
Hoppa ner i vatten, vilken höjd?
Tillbaka
Topp