Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Hoppsväng - Sista bossen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1297366" data-attributes="member: 80520"><p>Många tips i tråden, somliga bra och somliga mindre bra skulle jag vilja påstå. Jag är knappast skidlärare eller ens utbildad pedagog själv, så kan gott vara att jag missförstått vad vissa försöker beskriva och kanske misslyckas fullständigt med att beskriva det hela själv.</p><p></p><p>För det första är det väldigt stor skillnad på hoppsväng och hoppsväng. Det startar med den följsamma, nästan lekfulla hoppsvängen som [USER=88096]@erik_lagg[/USER] beskriver där man antingen glider för att få lite fart eller har med sig från förra svängen och hoppar med framåtrotation på ett sånt sätt att kroppen går över i vinkelrätt med backen, bakändorna på skidorna lättar och man enkelt kan rotera med skidspetsarna (ungefär) som rotationspunkt. Sen fortsätter det med rotationspunkt längre och längre in på skidorna helt till man kommer till den berömda pedalsvängen, som mer liknar det [USER=12630]@Snowgod[/USER] beskriver tycker jag, där man mer eller mindre roterar runt sig själv. Behövs när det är snorbrant och 2½ meter brett. Vilken typ av hoppsväng är det du upplever problem med?</p><p></p><p>Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de inte vågar satsa tillräckligt. För det är fanimig skitläskigt, speciellt i början. Man MÅSTE komma fram med kroppen, det känns ofta som att man kastar sig huvudstupa nerför backen om det är brant nog. Men om man inte gör det får man inte upp tailsen ordentligt och då kommer man heller inte runt ordentligt. Jag tycker det kan illustreras hyfsat av den här bilden, där det ser ut att vara förvånansvärt obrant - min hypotes är på grund av en kombination av kameravinkel och att jag lyckas bra med att orientera överkroppen med backen:</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/kronika-skidakaren-och-sociala-media-angesten/#image-5[/URL]</p><p></p><p>Jämför med den här bilden som är tagen ett litet stycke längre ner och med en annan vinkel - är det 45 grader eller 50 grader eller 55 grader så ska du få runt kroppen lika mycket:</p><p>[ATTACH=full]30627[/ATTACH]</p><p></p><p>Ett annat fel jag vet att vissa gör är att försöka hoppa runt hela svängen (180 grader) i situationer som inte kräver det. Spara det till när det är så smalt att du inte har utrymme till mycket mer än dina skidor. Har du mer plats att jobba med, försök "landa" tidigare. Nånstans mellan 90 och 120 grader, beroende lite på, men det behövs verkligen inte hoppas helt runt i alla tillfällen hela tiden. Dubbel stavisättning är en smaksak, men jag själv gillar det inte för än man börjar närma sig pedalsvängsterritorium med allt vad det innebär.</p><p></p><p>Är du tillräckligt tränad för att orka åka skidor "vanligt" så ska det gå bra att hoppsvänga också - det handlar mycket om teknik. Övervägt att dra med UCPA till Argentiere och åka Pente Raide? Det var i alla fall för en 15 år sen en väldigt bra introduktion till brantåkning med mycket bra teknikträning.</p><p></p><p>Det är tyvärr svårt att ge dig några specifika tips utan mer ingående information om vad som är ditt problem och/eller lite film på när du åker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1297366, member: 80520"] Många tips i tråden, somliga bra och somliga mindre bra skulle jag vilja påstå. Jag är knappast skidlärare eller ens utbildad pedagog själv, så kan gott vara att jag missförstått vad vissa försöker beskriva och kanske misslyckas fullständigt med att beskriva det hela själv. För det första är det väldigt stor skillnad på hoppsväng och hoppsväng. Det startar med den följsamma, nästan lekfulla hoppsvängen som [USER=88096]@erik_lagg[/USER] beskriver där man antingen glider för att få lite fart eller har med sig från förra svängen och hoppar med framåtrotation på ett sånt sätt att kroppen går över i vinkelrätt med backen, bakändorna på skidorna lättar och man enkelt kan rotera med skidspetsarna (ungefär) som rotationspunkt. Sen fortsätter det med rotationspunkt längre och längre in på skidorna helt till man kommer till den berömda pedalsvängen, som mer liknar det [USER=12630]@Snowgod[/USER] beskriver tycker jag, där man mer eller mindre roterar runt sig själv. Behövs när det är snorbrant och 2½ meter brett. Vilken typ av hoppsväng är det du upplever problem med? Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de inte vågar satsa tillräckligt. För det är fanimig skitläskigt, speciellt i början. Man MÅSTE komma fram med kroppen, det känns ofta som att man kastar sig huvudstupa nerför backen om det är brant nog. Men om man inte gör det får man inte upp tailsen ordentligt och då kommer man heller inte runt ordentligt. Jag tycker det kan illustreras hyfsat av den här bilden, där det ser ut att vara förvånansvärt obrant - min hypotes är på grund av en kombination av kameravinkel och att jag lyckas bra med att orientera överkroppen med backen: [URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/kronika-skidakaren-och-sociala-media-angesten/#image-5[/URL] Jämför med den här bilden som är tagen ett litet stycke längre ner och med en annan vinkel - är det 45 grader eller 50 grader eller 55 grader så ska du få runt kroppen lika mycket: [ATTACH type="full" alt="1708973508063.png"]30627[/ATTACH] Ett annat fel jag vet att vissa gör är att försöka hoppa runt hela svängen (180 grader) i situationer som inte kräver det. Spara det till när det är så smalt att du inte har utrymme till mycket mer än dina skidor. Har du mer plats att jobba med, försök "landa" tidigare. Nånstans mellan 90 och 120 grader, beroende lite på, men det behövs verkligen inte hoppas helt runt i alla tillfällen hela tiden. Dubbel stavisättning är en smaksak, men jag själv gillar det inte för än man börjar närma sig pedalsvängsterritorium med allt vad det innebär. Är du tillräckligt tränad för att orka åka skidor "vanligt" så ska det gå bra att hoppsvänga också - det handlar mycket om teknik. Övervägt att dra med UCPA till Argentiere och åka Pente Raide? Det var i alla fall för en 15 år sen en väldigt bra introduktion till brantåkning med mycket bra teknikträning. Det är tyvärr svårt att ge dig några specifika tips utan mer ingående information om vad som är ditt problem och/eller lite film på när du åker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Hoppsväng - Sista bossen
Tillbaka
Topp