Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Hoppsväng - Sista bossen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1297366" data-attributes="member: 80520"><p>Många tips i tråden, somliga bra och somliga mindre bra skulle jag vilja påstå. Jag är knappast skidlärare eller ens utbildad pedagog själv, så kan gott vara att jag missförstått vad vissa försöker beskriva och kanske misslyckas fullständigt med att beskriva det hela själv.</p><p></p><p>För det första är det väldigt stor skillnad på hoppsväng och hoppsväng. Det startar med den följsamma, nästan lekfulla hoppsvängen som [USER=88096]@erik_lagg[/USER] beskriver där man antingen glider för att få lite fart eller har med sig från förra svängen och hoppar med framåtrotation på ett sånt sätt att kroppen går över i vinkelrätt med backen, bakändorna på skidorna lättar och man enkelt kan rotera med skidspetsarna (ungefär) som rotationspunkt. Sen fortsätter det med rotationspunkt längre och längre in på skidorna helt till man kommer till den berömda pedalsvängen, som mer liknar det [USER=12630]@Snowgod[/USER] beskriver tycker jag, där man mer eller mindre roterar runt sig själv. Behövs när det är snorbrant och 2½ meter brett. Vilken typ av hoppsväng är det du upplever problem med?</p><p></p><p>Jag vet inte om det är det du har problem med alls, men generellt är det vanligaste felet jag tycker mig se bland de som sliter i brant terräng att de