Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hören i alla...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 5118" data-attributes="member: 13245"><p>Ahh, ännu en som följer mig i mitt korståg mot den trendiga kortheten. Det går numer inte en dag utan att man får övertyga någon vän (eller ovän) om att de nog inte behöver gå ned till 178 som försäljaren sa utan faktiskt kommer kunna svänga även ett par 188.</p><p></p><p>Jag har haft mången batalj med messerschmittrar som påstått sig veta att kort är bättre. Givetvis saknar de alla relevanta argument. Att tävlingsåkarna kör kortare är inget bra argument eftersom de dels inte har så superkorta skidor utom i slalom (typiskt 193 i GS) och dessutom med sin teknik klarar att hålla stabiliteten i längsled bättre en den typiske åkaren.</p><p></p><p>Givetvis säger jag inte att alla skall gå tillbaka till den längd de körde för tio år sedan. Min poäng är dock att det är vansinnigt för en duktig åkare i 70-kilosklassen att gå så värst mycket under 185-190. Undantagen är givetvis slalomracing och hopp. </p><p></p><p>En intressant detalj i korttrenden är att även freerideskidor rekomenderas kortare "eftersom de är bredare". Detta är ju det mest idiotiska av allt. I bökig terräng behöver man ju mer en någonsin stabilitet i längsled och när snön är mjuk kan man inte lika mycket lita på den stabilitet som en skida på rent skär ger. </p><p></p><p>För tio år sedan var universallängden för en medelduktig till duktig kille 195-200 för friåkning. Jag tycker att en modern universallängd för samma åkare borde vara kanske 185-190. </p><p></p><p>Jag vägde i morse 66 kilo. Mina egna breda friåkningslagg (Völkl G41) är 198 och mina pistlagg mellan 190 och 203. Jag har inga problem att svänga dem. En skida under 180 är att betrakta som en leksak.</p><p></p><p>Jag postade en gång här en konspirationsteori angående korta skidor. Den finns att läsa på:</p><p> <a href="http://members.fortunecity.com/hhitme/kort.html" target="_blank">http://members.fortunecity.com/hhitme/kort.html</a> </p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialaren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 5118, member: 13245"] Ahh, ännu en som följer mig i mitt korståg mot den trendiga kortheten. Det går numer inte en dag utan att man får övertyga någon vän (eller ovän) om att de nog inte behöver gå ned till 178 som försäljaren sa utan faktiskt kommer kunna svänga även ett par 188. Jag har haft mången batalj med messerschmittrar som påstått sig veta att kort är bättre. Givetvis saknar de alla relevanta argument. Att tävlingsåkarna kör kortare är inget bra argument eftersom de dels inte har så superkorta skidor utom i slalom (typiskt 193 i GS) och dessutom med sin teknik klarar att hålla stabiliteten i längsled bättre en den typiske åkaren. Givetvis säger jag inte att alla skall gå tillbaka till den längd de körde för tio år sedan. Min poäng är dock att det är vansinnigt för en duktig åkare i 70-kilosklassen att gå så värst mycket under 185-190. Undantagen är givetvis slalomracing och hopp. En intressant detalj i korttrenden är att även freerideskidor rekomenderas kortare "eftersom de är bredare". Detta är ju det mest idiotiska av allt. I bökig terräng behöver man ju mer en någonsin stabilitet i längsled och när snön är mjuk kan man inte lika mycket lita på den stabilitet som en skida på rent skär ger. För tio år sedan var universallängden för en medelduktig till duktig kille 195-200 för friåkning. Jag tycker att en modern universallängd för samma åkare borde vara kanske 185-190. Jag vägde i morse 66 kilo. Mina egna breda friåkningslagg (Völkl G41) är 198 och mina pistlagg mellan 190 och 203. Jag har inga problem att svänga dem. En skida under 180 är att betrakta som en leksak. Jag postade en gång här en konspirationsteori angående korta skidor. Den finns att läsa på: [URL]http://members.fortunecity.com/hhitme/kort.html[/URL] HWC HitMe Mannen, Myten, Materialaren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hören i alla...
Tillbaka
Topp