Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hören i alla...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5139" data-attributes="member: 10565"><p>Nu snackar vi subtila nyanser.</p><p>Du har delvis rätt i att det med raka parallella kanter går det inte att svänga på kant utan endast sladda.</p><p>Men jag citerar mig själv:</p><p>....."som med nästan rakskurna kanter tog mig nerför"..... </p><p>- självklart blev radien och hastigheten stor resp. hög.</p><p></p><p>Men det är inte riktigt hela sanningen.</p><p>Gör ett experiment med din favoritlinjal:</p><p>1) ställ den på högkant vinkelrätt mot skrivbordet.</p><p>2) böj den i en båge</p><p>3) vinkla ned den åt det håll som buktar ut</p><p>4) observera att mot det hårda underlaget hänger fram/bakdel i luften.</p><p>5) gör om samma experiment men mot en skumgummibit eller något annat halvmjukt så ser du att bågen sjunker in i underlaget</p><p>6) alltså kan man få i kanterna i underlaget om det är tillräckligt mjukt</p><p>7) mot hårt isigt underlag underlättas kantisättningen radikalt med kraftigt insvängd midja</p><p></p><p>Basic!!!</p><p></p><p>Kom förresten på att nå´n japansk skidfabrikant Nishiva...? eller vad de hette tog fram en modell som hade brättet smalare än midjan som var smalare än baken.</p><p>Dvs svagt konisk grundform, men inte var den så värst trevlig att göra skärande sväng på.</p><p></p><p>Det har också utformats ock testats skidor (Elan tror jag) med en liten utbreddning just på midjan. Syftet skulle vara att få i kanterna lite bättre just i svänginitieringen - kanske mest för slalomsvängar.</p><p></p><p>/Arc</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5139, member: 10565"] Nu snackar vi subtila nyanser. Du har delvis rätt i att det med raka parallella kanter går det inte att svänga på kant utan endast sladda. Men jag citerar mig själv: ....."som med nästan rakskurna kanter tog mig nerför"..... - självklart blev radien och hastigheten stor resp. hög. Men det är inte riktigt hela sanningen. Gör ett experiment med din favoritlinjal: 1) ställ den på högkant vinkelrätt mot skrivbordet. 2) böj den i en båge 3) vinkla ned den åt det håll som buktar ut 4) observera att mot det hårda underlaget hänger fram/bakdel i luften. 5) gör om samma experiment men mot en skumgummibit eller något annat halvmjukt så ser du att bågen sjunker in i underlaget 6) alltså kan man få i kanterna i underlaget om det är tillräckligt mjukt 7) mot hårt isigt underlag underlättas kantisättningen radikalt med kraftigt insvängd midja Basic!!! Kom förresten på att nå´n japansk skidfabrikant Nishiva...? eller vad de hette tog fram en modell som hade brättet smalare än midjan som var smalare än baken. Dvs svagt konisk grundform, men inte var den så värst trevlig att göra skärande sväng på. Det har också utformats ock testats skidor (Elan tror jag) med en liten utbreddning just på midjan. Syftet skulle vara att få i kanterna lite bättre just i svänginitieringen - kanske mest för slalomsvängar. /Arc [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hören i alla...
Tillbaka
Topp