Hudar till Mojo

Uveman

Ny medlem
Hudar till Mojo
Hej,

håller på att scanna av marknaden efter ett par hudar till mina fina Mojo. Tyvärr så är spetsen ganska trubbig på Mojo, vlket leder till vissa funderingar om vilken infästning som fungerar bäst.

Har kollat lite med black diamond ascension med STS kit. Men ställer mig lite frågande till en elastisk flärp vid tailen på skidan. Det kommer trots allt att läggas en del kraft precis där. Känns på något sätt som att det vore vettigare att ha den elastiska delen där fram, eller ??

BCA har ngn typ av freeride tip, ngn som har lite erfarenhet på området?

Mvh
Johan

Hudar till Mojo
Hej,

Såg att det är ett antal som varit och kollat in min tråd utan att ge några tips. Tänkte därför att ngn kanske är nyfiken på hur det blev tillslut.

Jag bestämde mig på att gå på rådet jag fick från www.thebackcountry.net nämligen BCA hudar och deras freeride tip. Ska försöka att uppdatera tråden när eländet anländer.

Hann med att prova Ascension STS-kit med 83mm ögla. Det alternativet kändes inte alls rätt. Lämnade bara 5mm mellan öglan och kanten på spetsen.

Ha de gött

a bad day skiing is better than a good day at work

Hudar till Mojo
...om inget annat fungerar:
Skit i fästanordningen!
Se till att skaffa hudar som är så långa att de räcker till att vika tillbaka över spetsen med ~1 silvertejpsbredd, klibba fast 2 stripes med silvetejp längst fram på hudens klibbiga sida, (så att du slipper klistret) vik huden över skidspetsen och tejpa runt så att du får en liten "huva" över skidspetsen, huvans bredd går att fixa till så att den sitter perfekt på skidspetsen.

...som sagt; om inget annat funkar.

Hoppas det funkar med BCA!

Hudar till Mojo
Hör gärna av dig när du fått grejerna. Jag har har ungefär samma dilemma fast med ett par Völkl 7 24 Pro med plastprylar i toppen.

Hudar till Mojo
haha
lite avstickande kanske men, vilken snygg inledning :)
"håller på att scanna av marknaden efter ett par hudar till mina fina Mojo. "

Hudar till Mojo
Hej,

Ja det är jag igen. Har nu provat hudarna i skarpt läge. Infästningen som kom med hudarna, BCA freeride tip, fungerar som handen i handske. Infästningen är inte så bred att man som brukligt trär den över större delen av spetsen. Däremot så är den invinklad som en liten triangel. Den passar breda, trubbiga spetsar alldeles utmärkt. Ska man kritisera något är det dess stabilitet i sidled.

Infästningen är relativt lättrörlig i sidled. Men som sagt, hade två underbara topptursdagar nu i helgen och jag har inget att anmärka på infästningen.

Däremot hudarna....har provkört ascension vanliga, inte glidelite, och föredrar helt klart de framför mina BCA. Men köpt är köpt.

Mvh

Johan

Hudar till Mojo
Pjuud: Hudar är ett annat ord för Stighudar som är en slags grepptejp skulle man kunna säga. man fäster under skidorna så man kan gå upp för berg med utan att det blir bakhalt. Mycket bra uppfining.

Hudar till Mojo
dvs G3 hudar.. såg ja skrivit lite dumt.. funkar kanon.. har haft dom 1 år nu.. fortfarande lika bra.. ända dåliga e att lagningarna kan lossna lite när man tar bort hudarna...

Tillbaka
Topp