Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="movgoli" data-source="post: 1038827" data-attributes="member: 47225"><p>Tack för alla synpunkter, M.M ,A.N med flera.</p><p></p><p>Jag försöker att ringa in det ytterligare,</p><p> Tyvärr så har jag ingen sekvens där jag åker vilket skulle varit bra i det här läget ,Tror mig dock ha ganska bra koll på vad som händer under svängens olika faser: </p><p>Strävar efter att ha en ganska hög position grund position genom svängen ,undvika att bli"sittande" och istället skapa vinklar genom att "rulla" skidorna från kant till kant.</p><p></p><p>En vänstersväng startar:</p><p>Blivande höger ytterskida kantas tidigt ,samtidigt kantning av vänster. skida("trycker ner vänster lilltå i snön"), Båda skidorna pekar i det läget snett ut mot höger, alltså i rakt motsatt riktning mot vart jag är på väg. Strävar efter att ha lika stor vinkel på båda skidorna.</p><p>Ökar kantvinkeln genom svängen genom att "trycka " höften ner mot fallinjen och svängens centrum.undviker att vrida och rotera in höften mot svängcentrum. </p><p>Släppet som jag upplever på hårt isigt kommer ganska sent när svängen till 3/4 är klar och fallinjen passerad,det är inte så att yttern tok släpper utan mer att det släpper och greppar om vartannat.</p><p></p><p>Nu är jag såklart också helt på det klara med att det jag tror jag gör under svängen inte säkert stämmer med vad jag faktiskt gör, är dock så bra jag kan beskriva det.</p><p></p><p>Till A.N( egna funderingar varför) </p><p></p><p>Tar ut för mycket kant vinkel på skidorna för tidigt i sväng?,</p><p>Tappar position och kommer för långt bak på skidorna i svängens slutfas,har tidigare åkt med lite för upprätt position, dock blivit bättre på det men återfaller kanske vid brant.</p><p>Vikt fördelning ytter/inner skida ,tror att jag har förhållandevis mycket belastning på innern under sväng.</p><p>För mycket framåt vinkel på pjäxan?</p><p>Vinkel på stålkanter, åker på fabriks slipningen på slalom laggen ,tror det är 0,5/88(för lite vinklat??)</p><p></p><p></p><p>Borde ha kommit med det här inlägget tidigare under vintern , men blev ganska påmind om det under vinterns sista skiddag i lördags i en uber hård huvudbacke i Tandådalen, och kan inte riktigt släppa det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="movgoli, post: 1038827, member: 47225"] Tack för alla synpunkter, M.M ,A.N med flera. Jag försöker att ringa in det ytterligare, Tyvärr så har jag ingen sekvens där jag åker vilket skulle varit bra i det här läget ,Tror mig dock ha ganska bra koll på vad som händer under svängens olika faser: Strävar efter att ha en ganska hög position grund position genom svängen ,undvika att bli"sittande" och istället skapa vinklar genom att "rulla" skidorna från kant till kant. En vänstersväng startar: Blivande höger ytterskida kantas tidigt ,samtidigt kantning av vänster. skida("trycker ner vänster lilltå i snön"), Båda skidorna pekar i det läget snett ut mot höger, alltså i rakt motsatt riktning mot vart jag är på väg. Strävar efter att ha lika stor vinkel på båda skidorna. Ökar kantvinkeln genom svängen genom att "trycka " höften ner mot fallinjen och svängens centrum.undviker att vrida och rotera in höften mot svängcentrum. Släppet som jag upplever på hårt isigt kommer ganska sent när svängen till 3/4 är klar och fallinjen passerad,det är inte så att yttern tok släpper utan mer att det släpper och greppar om vartannat. Nu är jag såklart också helt på det klara med att det jag tror jag gör under svängen inte säkert stämmer med vad jag faktiskt gör, är dock så bra jag kan beskriva det. Till A.N( egna funderingar varför) Tar ut för mycket kant vinkel på skidorna för tidigt i sväng?, Tappar position och kommer för långt bak på skidorna i svängens slutfas,har tidigare åkt med lite för upprätt position, dock blivit bättre på det men återfaller kanske vid brant. Vikt fördelning ytter/inner skida ,tror att jag har förhållandevis mycket belastning på innern under sväng. För mycket framåt vinkel på pjäxan? Vinkel på stålkanter, åker på fabriks slipningen på slalom laggen ,tror det är 0,5/88(för lite vinklat??) Borde ha kommit med det här inlägget tidigare under vintern , men blev ganska påmind om det under vinterns sista skiddag i lördags i en uber hård huvudbacke i Tandådalen, och kan inte riktigt släppa det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Tillbaka
Topp