Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Johisco" data-source="post: 1050426" data-attributes="member: 127900"><p>Väcker denna... </p><p></p><p>Jag har samma eller liknande problem. Problemet kom i år och yttrar sig när jag åker som brantast på stenhårt underlag och farten blir för hög för att ligga på helt skärande kant så att jag måste låta skidan sladda mer för att få broms. Då, istället för som vanligt få en jämn broms så har skidorna börjat hoppa! De hugger och hoppar som fan och när jag då blir irriterad och trycker till rejält hårdare så hugger och hoppar de än värre till den punkt att mitt ben hoppar och skakar så att jag får ont i kulorna! :D </p><p></p><p>Har åkt sen barnsben och tränade/tävlade litegrann som liten. Har senaste åren fått runt 20 skiddagar/säsong och har väl ok teknik men har såklart massor att fila på. Men saken är den att jag aldrig har haft det här problemet förr. Och det händer på båda mina skidor som är 88mm och 108mm under fot.</p><p></p><p>Enda jag själv kan komma på att de är slipade konstigt? Lämnade in båda samtidigt sist och vet att jag diskuterade slipningen men kom inte ihåg vad jag "beställde" eller fick...</p><p></p><p>Tror ni som har lite mer erfarenhet och koll på slipningar etc. att det kan vara problemet?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Johisco, post: 1050426, member: 127900"] Väcker denna... Jag har samma eller liknande problem. Problemet kom i år och yttrar sig när jag åker som brantast på stenhårt underlag och farten blir för hög för att ligga på helt skärande kant så att jag måste låta skidan sladda mer för att få broms. Då, istället för som vanligt få en jämn broms så har skidorna börjat hoppa! De hugger och hoppar som fan och när jag då blir irriterad och trycker till rejält hårdare så hugger och hoppar de än värre till den punkt att mitt ben hoppar och skakar så att jag får ont i kulorna! :D Har åkt sen barnsben och tränade/tävlade litegrann som liten. Har senaste åren fått runt 20 skiddagar/säsong och har väl ok teknik men har såklart massor att fila på. Men saken är den att jag aldrig har haft det här problemet förr. Och det händer på båda mina skidor som är 88mm och 108mm under fot. Enda jag själv kan komma på att de är slipade konstigt? Lämnade in båda samtidigt sist och vet att jag diskuterade slipningen men kom inte ihåg vad jag "beställde" eller fick... Tror ni som har lite mer erfarenhet och koll på slipningar etc. att det kan vara problemet? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Tillbaka
Topp