Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Turisten" data-source="post: 1051288" data-attributes="member: 80990"><p>Tillbaka till grundfrågan om hugg släpp allt for skaparen av trådens skull</p><p>Kul att läsa alla intressanta tankar om utrustningens betydelse i varför vissa saker sker för oss åkare och visst kan dessa ha en viss betydelse. Utan att prata fikonspråk så tror jag att det hugger/studdsar i slutet av svängen på hårt underlag av den enkla anledningen att det är en liten teknikbrist. Antagligen har du något av dessa små utvecklingsområden att jobba på.</p><p>Kantvinkeln i slutfasen blir för liten i förhållande till din tyngdpunkt och eller du har för liten kraft på ytterskidan eller är för statisk i knäleden just i slutfasen. Att fixa detta är relativt enkelt. </p><p>Eftersom du är svensk och vi har vår speciella still att åka på så skulle jag tippa på att du vrider loss skidan lite i denna fas. Du får lite medvridning i höften i slutfasen (jag missränker att du rör ytterarmen lite för långt fram/kors så att inneraxeln flyttas lite bakåt om en endast någon centimeter, ett mycket vanligt fenomen bland skidlärare och tävlingsåkare långt upp i karriär. Det ger nämligen en skön känsla av rytm och flyt i mindre brantare terräng och mjukare underlag). </p><p>Prova att åka klart svängen och var noga med att ha tryck på hela foten, även hälen genom svängen samtidigt som du håller emot med inre axel genom slutfasen. Du bör också kolla om du gör en följsam rörelse genom HELA svängen eller om du faktiskt är lite statisk i knäleden och då framförallt i slutfasen. åk klart svängen, tryck på hela foten, rörelse i knäleden.</p><p>Funkar inte detta sträva mot att ha ytterskidan lite närmare dig genom slutfasen, I din iver att få fast kanten, alltså att öka kantningen är det vanligt att vi sträcker /skickar ut skida lite för långt från masscentrum vilket medför att du istället tappar kraft på yttern och kanske vilar lite på innern vanligt i slutfasen bland duktiga åkare.</p><p> Separera mera och håll emot rotationen med inneraxeln (titta ner i fallinjen).</p><p>Skulle detta inte räcka så kan du öka kantvinkeln genom att böja lite extra i knäleden och peka mer med knäna in i åkriktningen, vilket ger känslan av knäkantning. Men visst skulle det vara gött om lite canting, silvertejpsremsor och dylikt skulle räcka, fast jag skulle sakna själva träningsmomentet i mindre backar innan de stora bergen. Har själv tränat och förfinat dessa rörelser. 15 dagar upp och ned i Gustavsbacken vilket ger resultat. Att prata eller åka med en bra coach är en grym investering i din utveckling, problemet är att hitta dem.... de finns kurser/läger här i Sverige för mycket avancerade åkare om du letar på nätet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Turisten, post: 1051288, member: 80990"] Tillbaka till grundfrågan om hugg släpp allt for skaparen av trådens skull Kul att läsa alla intressanta tankar om utrustningens betydelse i varför vissa saker sker för oss åkare och visst kan dessa ha en viss betydelse. Utan att prata fikonspråk så tror jag att det hugger/studdsar i slutet av svängen på hårt underlag av den enkla anledningen att det är en liten teknikbrist. Antagligen har du något av dessa små utvecklingsområden att jobba på. Kantvinkeln i slutfasen blir för liten i förhållande till din tyngdpunkt och eller du har för liten kraft på ytterskidan eller är för statisk i knäleden just i slutfasen. Att fixa detta är relativt enkelt. Eftersom du är svensk och vi har vår speciella still att åka på så skulle jag tippa på att du vrider loss skidan lite i denna fas. Du får lite medvridning i höften i slutfasen (jag missränker att du rör ytterarmen lite för långt fram/kors så att inneraxeln flyttas lite bakåt om en endast någon centimeter, ett mycket vanligt fenomen bland skidlärare och tävlingsåkare långt upp i karriär. Det ger nämligen en skön känsla av rytm och flyt i mindre brantare terräng och mjukare underlag). Prova att åka klart svängen och var noga med att ha tryck på hela foten, även hälen genom svängen samtidigt som du håller emot med inre axel genom slutfasen. Du bör också kolla om du gör en följsam rörelse genom HELA svängen eller om du faktiskt är lite statisk i knäleden och då framförallt i slutfasen. åk klart svängen, tryck på hela foten, rörelse i knäleden. Funkar inte detta sträva mot att ha ytterskidan lite närmare dig genom slutfasen, I din iver att få fast kanten, alltså att öka kantningen är det vanligt att vi sträcker /skickar ut skida lite för långt från masscentrum vilket medför att du istället tappar kraft på yttern och kanske vilar lite på innern vanligt i slutfasen bland duktiga åkare. Separera mera och håll emot rotationen med inneraxeln (titta ner i fallinjen). Skulle detta inte räcka så kan du öka kantvinkeln genom att böja lite extra i knäleden och peka mer med knäna in i åkriktningen, vilket ger känslan av knäkantning. Men visst skulle det vara gött om lite canting, silvertejpsremsor och dylikt skulle räcka, fast jag skulle sakna själva träningsmomentet i mindre backar innan de stora bergen. Har själv tränat och förfinat dessa rörelser. 15 dagar upp och ned i Gustavsbacken vilket ger resultat. Att prata eller åka med en bra coach är en grym investering i din utveckling, problemet är att hitta dem.... de finns kurser/läger här i Sverige för mycket avancerade åkare om du letar på nätet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Tillbaka
Topp