Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="movgoli" data-source="post: 1051535" data-attributes="member: 47225"><p>Var i helgen tillbaka i Tandådalen ...</p><p></p><p>Har fått många teknik tips m.m genom den här tråden varför skidorna tenderar att "hugga" i svängens slutfas på hårt och brant underlag. Jag har provat en hel del av dem under de få dagar som jag åkt den här vintern och vissa saker börjar klarna. Mera vinklar är några av tipsen och , jag tror faktiskt att Turisten kan ha varit ganska klockren i sin analys. </p><p></p><p>jag har tävlat i alpint för många år sedan då man åkte runt på t.e.x 203cm i slalom,och för att få dessa runt svängarna så drog man fram ytter arm och tog käppen med denna. En teknik som lätt leder till att inneraxel åker bakåt,höften vrids och ytter skidan tappar greppet. Jag har trott att jag "raderat" ut denna teknik fullständigt,men genom att prova att trycka fram inner axel ngt.(går också bra att lyfta axeln ngt) satt plötsligt skidorna i underlaget och det kändes som jag fick ner kraften på ett annat sätt än tidigare. </p><p></p><p>Vid brant åkning är det dessutom lätt att tappa position bli lite för upprätt och få tryck på hälarna,framförallt jag då när jag tappar "axeln" och får en svag med vridning. kolla in denna för bra tips angående position,lätt att tro att det bara är att fälla fram överkroppen ,effekten kan dock bli den motsatta.</p><p>[MEDIA=youtube]L78IaKnt8MM[/MEDIA]</p><p> tryck tyngdpunkt(center of gravity)framåt och nedåt. Detta gör också att man spänner upp core/bål vilket för min del genererar kraftfullare svängar samt att jag inte tappar positionen lika lätt när det blir brant.</p><p></p><p>Har också som jag tidigare skrev i tråden vinklat om skaften på pjäxorna samt byggd upp dem under sulan med 5mm,så en del av den ökade kantvinkeln kommer utan tvekan därifrån.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="movgoli, post: 1051535, member: 47225"] Var i helgen tillbaka i Tandådalen ... Har fått många teknik tips m.m genom den här tråden varför skidorna tenderar att "hugga" i svängens slutfas på hårt och brant underlag. Jag har provat en hel del av dem under de få dagar som jag åkt den här vintern och vissa saker börjar klarna. Mera vinklar är några av tipsen och , jag tror faktiskt att Turisten kan ha varit ganska klockren i sin analys. jag har tävlat i alpint för många år sedan då man åkte runt på t.e.x 203cm i slalom,och för att få dessa runt svängarna så drog man fram ytter arm och tog käppen med denna. En teknik som lätt leder till att inneraxel åker bakåt,höften vrids och ytter skidan tappar greppet. Jag har trott att jag "raderat" ut denna teknik fullständigt,men genom att prova att trycka fram inner axel ngt.(går också bra att lyfta axeln ngt) satt plötsligt skidorna i underlaget och det kändes som jag fick ner kraften på ett annat sätt än tidigare. Vid brant åkning är det dessutom lätt att tappa position bli lite för upprätt och få tryck på hälarna,framförallt jag då när jag tappar "axeln" och får en svag med vridning. kolla in denna för bra tips angående position,lätt att tro att det bara är att fälla fram överkroppen ,effekten kan dock bli den motsatta. [MEDIA=youtube]L78IaKnt8MM[/MEDIA] tryck tyngdpunkt(center of gravity)framåt och nedåt. Detta gör också att man spänner upp core/bål vilket för min del genererar kraftfullare svängar samt att jag inte tappar positionen lika lätt när det blir brant. Har också som jag tidigare skrev i tråden vinklat om skaften på pjäxorna samt byggd upp dem under sulan med 5mm,så en del av den ökade kantvinkeln kommer utan tvekan därifrån. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"hugg-släpp" i svängarna på isigt underlag
Tillbaka
Topp