Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Hur åka med en 4-åring i backarna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Perulf" data-source="post: 846277" data-attributes="member: 99141"><p>Vad barnskidåkning engagerar. Kul!</p><p></p><p>Tid! Viktigaste att ha när man lär ett barn åka skidor. Och tydlighet, att säga ploga till ett barn kan vara mycket förvirrande, visa vad du menar innan du kommer upp i backen. (och att ha "nödbroms" enligt ovan är nödvändigt). Min dotter åkte röda backar i alperna förra året, nästan fem år. Jag hade en sele med, men använde den aldrig då det inte behövdes. </p><p></p><p>Mitt knep var att få dottern att åka efter mig och jag åkte väldigt flackt och stannade inför varje sväng, sedan gled jag ner och stod nedanför medan dottern svängde. Sedan gick jag upp och gled framför igen och upprepade ett par gånger. Slet ju lite på min ork, men hon lärde sig snabbt och kunde sedan själv glida till lämplig punkt där hon valde att vända (med mig rakt nedanför i fallinjen). </p><p></p><p>Hon har gått i skidskola och lärt sig grunderna (vilket jag upplevde bättre än att hon lärde sig av mig, trots att jag nog hade kunnat lära ut det) och åkte flacka barnbacken helt själv. Mest plog med minimal sväng. </p><p></p><p>Tänk på att liftar är gjorda för folk längre än en meter. Att sätta sig i en stolslift eller stiga på en kabin är inte enkelt, be personalen om hjälp. Jag hade på selen i liften så jag kunde hålla i dottern.</p><p></p><p>Lycka till</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Perulf, post: 846277, member: 99141"] Vad barnskidåkning engagerar. Kul! Tid! Viktigaste att ha när man lär ett barn åka skidor. Och tydlighet, att säga ploga till ett barn kan vara mycket förvirrande, visa vad du menar innan du kommer upp i backen. (och att ha "nödbroms" enligt ovan är nödvändigt). Min dotter åkte röda backar i alperna förra året, nästan fem år. Jag hade en sele med, men använde den aldrig då det inte behövdes. Mitt knep var att få dottern att åka efter mig och jag åkte väldigt flackt och stannade inför varje sväng, sedan gled jag ner och stod nedanför medan dottern svängde. Sedan gick jag upp och gled framför igen och upprepade ett par gånger. Slet ju lite på min ork, men hon lärde sig snabbt och kunde sedan själv glida till lämplig punkt där hon valde att vända (med mig rakt nedanför i fallinjen). Hon har gått i skidskola och lärt sig grunderna (vilket jag upplevde bättre än att hon lärde sig av mig, trots att jag nog hade kunnat lära ut det) och åkte flacka barnbacken helt själv. Mest plog med minimal sväng. Tänk på att liftar är gjorda för folk längre än en meter. Att sätta sig i en stolslift eller stiga på en kabin är inte enkelt, be personalen om hjälp. Jag hade på selen i liften så jag kunde hålla i dottern. Lycka till [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Hur åka med en 4-åring i backarna?
Tillbaka
Topp