Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Hur är det att åka med UCPA?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 938203" data-attributes="member: 83225"><p>Vi kan diskutera semantik här hur länge vi vill. Självklart är det optimala att kunna ta ut gruppen i varierad offpist för att se vilka som klarar det. Problemet är att moniteurerna har ett stort ansvar för din säkerhet och kommer därför vilja se att du har en bra grundteknik och därmed förutsättningar för att ta dig ner för berget säkert. Vad som kallas för kortsväng och inte kan man väl diskutera länge men det de vill se är att du klarar av att åka säkert och balanserat i brant terräng och där är det ganska ointressant huruvida du kan ha rent skär eller inte. De här grabbarna klarade det utmärkt och hade dessutom betydligt mer än 30 meters radie på sina skidor. [MEDIA=youtube]hNEUIv2utHk[/MEDIA]</p><p></p><p></p><p>Du skriver ju att de endast åker på stora skär. I den här typen av åkning är inte det alltid optimalt. Jag tycker det är ganska självskrivet att man inte kör med rena skär i en brant ränna, inte ens om man har sl-carver med 11 meters radie, men det kanske bara är jag..? Jag tycker dessutom att det är lika självskrivet att man kör med sladdsväng. Om du åker ut till valfri skidanläggning idag så kan du se hur många som helst som kan åka fort med anständigt rent skär trots att de har en viktbalans som är en smärre katastrof och de har inte en aning om vad stavarna är till för, annat än att luta sig mot i liftkön. Många av dessa anser säkert att de är asbra på att åka skidor men om du skickar ut dem i en rejält uppkörd brant ränna har de inga verktyg att ta till (jag vet inte hur de du nämner åker och de kan säkert vara betydligt bättre än jag är i alla typer av terräng men de kan också vara precis sådana som jag beskrev ovan, svårt att avgöra utan att ha sett). Det är just detta som moniteurerna vill säkerställa att slippa.</p><p></p><p></p><p>Just denna inställningen till kortsväng känns lite märklig. Att kunna åka balanserat och bra i uppkörd brant terräng är en konst och kräver en grymt bra grundteknik och balans. Det finns ju liksom sladd och sen finns det sladd. Hur får du ihop logiken att alla "carve-åkare" skulle vara bättre lämpade för avancerad offpist än de som faktiskt kan hantera brantåkning? De bästa skidåkarna är ju förstås de som hanterar alla typer av terräng och kan anpassa sin åkning hela tiden och variera sig mellan olika svängtyper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 938203, member: 83225"] Vi kan diskutera semantik här hur länge vi vill. Självklart är det optimala att kunna ta ut gruppen i varierad offpist för att se vilka som klarar det. Problemet är att moniteurerna har ett stort ansvar för din säkerhet och kommer därför vilja se att du har en bra grundteknik och därmed förutsättningar för att ta dig ner för berget säkert. Vad som kallas för kortsväng och inte kan man väl diskutera länge men det de vill se är att du klarar av att åka säkert och balanserat i brant terräng och där är det ganska ointressant huruvida du kan ha rent skär eller inte. De här grabbarna klarade det utmärkt och hade dessutom betydligt mer än 30 meters radie på sina skidor. [MEDIA=youtube]hNEUIv2utHk[/MEDIA] Du skriver ju att de endast åker på stora skär. I den här typen av åkning är inte det alltid optimalt. Jag tycker det är ganska självskrivet att man inte kör med rena skär i en brant ränna, inte ens om man har sl-carver med 11 meters radie, men det kanske bara är jag..? Jag tycker dessutom att det är lika självskrivet att man kör med sladdsväng. Om du åker ut till valfri skidanläggning idag så kan du se hur många som helst som kan åka fort med anständigt rent skär trots att de har en viktbalans som är en smärre katastrof och de har inte en aning om vad stavarna är till för, annat än att luta sig mot i liftkön. Många av dessa anser säkert att de är asbra på att åka skidor men om du skickar ut dem i en rejält uppkörd brant ränna har de inga verktyg att ta till (jag vet inte hur de du nämner åker och de kan säkert vara betydligt bättre än jag är i alla typer av terräng men de kan också vara precis sådana som jag beskrev ovan, svårt att avgöra utan att ha sett). Det är just detta som moniteurerna vill säkerställa att slippa. Just denna inställningen till kortsväng känns lite märklig. Att kunna åka balanserat och bra i uppkörd brant terräng är en konst och kräver en grymt bra grundteknik och balans. Det finns ju liksom sladd och sen finns det sladd. Hur får du ihop logiken att alla "carve-åkare" skulle vara bättre lämpade för avancerad offpist än de som faktiskt kan hantera brantåkning? De bästa skidåkarna är ju förstås de som hanterar alla typer av terräng och kan anpassa sin åkning hela tiden och variera sig mellan olika svängtyper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Hur är det att åka med UCPA?
Tillbaka
Topp