Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Hur är det att åka med UCPA?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 938217" data-attributes="member: 83225"><p>"vanlig" kortsväng? Du måste kunna åka säkert och stabilt så att guiden förlitar sig på att du kan hantera brant terräng. Jag skulle inte vilja lägga några värden i att den ena eller andra typen av sväng är mer "värd" så att säga. Aja, nog om det. </p><p></p><p>Huruvida du får öva lavinsök varierar rejält. Jag har varit med om några olika varianter på det temat. i Val Thorens har man normalt inte offpistgrupper (som jag skrev ovan) utan expertgrupperna åker oftast offpist ändå. Första året jag var där så berättade guiden ungefär hur en tranceiver fungerar andra dagen och sen körde vi mest på. Förra vintern när vi var där så grävde guiden ner några väskor första dan som gruppen fick visa att den klarade av att hitta. Sen körde vi på. På samma sätt i Serre året dessförinnan. I Val d'Isere har vi haft stora skillnader mellan guiderna. 2009 övade vi en gång om dagen. Vår grupp och en annan grupp turades om att gräva ner väskor för varandra att öva på. Mitt i ett åk kunde vi helt plötsligt komma fram till andra gruppens guide som berättade att det "gått en lavin" och hur många personer "han sett" åka med. Sen var det bara att sätta igång och leta. Detta gjorde vi minst en gång om dagen. En fransman tyckte detta var skittråkigt och frågade guiden innan ifall vi skulle öva, när han fick "ja" till svar så sa han "jaha, då åker jag med min fru i eftermiddag istället". Han var inte kvar i gruppen efter det... Förra vintern i Valdi, med annan guide, fick vi en och en visa att vi kunde hantera vår tranceiver och hitta väskan hon grävt ner. Sen övade vi inget mer. Mycket beror garanterat på hur gruppen svarar på lite kontrollfrågor och vilken kunskapsnivå man visar upp. Frågar du guiden efter övningar lär de gärna ordna sådana, däremot kan måhända din grupp bli lite sur... Det är också mycket nyttigt att ofta fråga guiden varför ni åker på ett eller annat ställe, så man lär sig att läsa terrängen själv också. Dock bör man undvika att argumentera emot i formen av "nae men här är garanterat tryggt, vi borde åka där istället". De kan bli åtalade ifall någon förolyckas i deras grupp och därför hatar de att behöva försvara sina val. Däremot brukar de oftast gärna dela med sig av kunskap.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 938217, member: 83225"] "vanlig" kortsväng? Du måste kunna åka säkert och stabilt så att guiden förlitar sig på att du kan hantera brant terräng. Jag skulle inte vilja lägga några värden i att den ena eller andra typen av sväng är mer "värd" så att säga. Aja, nog om det. Huruvida du får öva lavinsök varierar rejält. Jag har varit med om några olika varianter på det temat. i Val Thorens har man normalt inte offpistgrupper (som jag skrev ovan) utan expertgrupperna åker oftast offpist ändå. Första året jag var där så berättade guiden ungefär hur en tranceiver fungerar andra dagen och sen körde vi mest på. Förra vintern när vi var där så grävde guiden ner några väskor första dan som gruppen fick visa att den klarade av att hitta. Sen körde vi på. På samma sätt i Serre året dessförinnan. I Val d'Isere har vi haft stora skillnader mellan guiderna. 2009 övade vi en gång om dagen. Vår grupp och en annan grupp turades om att gräva ner väskor för varandra att öva på. Mitt i ett åk kunde vi helt plötsligt komma fram till andra gruppens guide som berättade att det "gått en lavin" och hur många personer "han sett" åka med. Sen var det bara att sätta igång och leta. Detta gjorde vi minst en gång om dagen. En fransman tyckte detta var skittråkigt och frågade guiden innan ifall vi skulle öva, när han fick "ja" till svar så sa han "jaha, då åker jag med min fru i eftermiddag istället". Han var inte kvar i gruppen efter det... Förra vintern i Valdi, med annan guide, fick vi en och en visa att vi kunde hantera vår tranceiver och hitta väskan hon grävt ner. Sen övade vi inget mer. Mycket beror garanterat på hur gruppen svarar på lite kontrollfrågor och vilken kunskapsnivå man visar upp. Frågar du guiden efter övningar lär de gärna ordna sådana, däremot kan måhända din grupp bli lite sur... Det är också mycket nyttigt att ofta fråga guiden varför ni åker på ett eller annat ställe, så man lär sig att läsa terrängen själv också. Dock bör man undvika att argumentera emot i formen av "nae men här är garanterat tryggt, vi borde åka där istället". De kan bli åtalade ifall någon förolyckas i deras grupp och därför hatar de att behöva försvara sina val. Däremot brukar de oftast gärna dela med sig av kunskap. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Hur är det att åka med UCPA?
Tillbaka
Topp