Hur är offpiståkningen i sestriere/via lattea

Tjenare
Vi är ett gäng som funderar åka ner till sestriere men är alla lite osäkra på hur bra det är. Hur är offpisten, är den brant och brukar det vara bra snö?
Funderar också på om det är någon som vet hur afterski och själva utelivet i byn är?
Tacksam för svar

Jorå. Det finns lärkskog och bra offpist även i sestriere. Den känns även glesare :)

Senast ändrad:
Låter riktigt bra ju. Men är det någon lutning på det hela?
Hur är byn, någon afterski eller är det bara en familjeby?

3056572989_d5bcc50ee9.jpg

Finn ett fel?
Bortsätt från regnbågshotellet som kanske stör vyn så är sestriere en riktigt bra skidort. Bergsområdet har det mesta, och att det inte är tillräckligt brant brukar inte vara något att oroa sig för. Inte även i det här fallet. Finns somsagt det mesta och det ÄR ett stort område.
Afterskin har jag dålig koll på. Men antar att den funkar. Ni lär inte gå tomhänta iaf.

Senast ändrad:
Tack Anzom. Några frågor till dök dock upp;
Hur är liftarna, såg ut som att det var mycket släpliftar osv, men finns det stolar och kabiner också så att man inte behöver spendera lovet i lift?!
Sedan undrar jag också om du har ngn koll på hur det fungerar med liftkort, om man kan få för hela området eller om man bara kör sestriere?

Jag var där en sväng 2012 och det var väl ingen partyby direkt, men en fel fest går att hitta! Vet inte hur mycket säsongare som hänger där dock...

Liftkort går att fixa för hela området har jag för mig, men akta er för att lägga hela veckan på att transportera er mellan de olika områdena! Man måste hinna hem också;)

Sestriere är en del av hela Vialattea systemet och därför går det att köpa olika typer av liftkort. Liftarna är moderna eftersom 2006 så upprustades hela systemet till OS spelen som var där, dvs en blandning av olika typer av lift. Jag tror nog faktiskt att du inte behöver spendera hela lovet i lift. Det finns lärkskogsåkning som slår Sierre ganska bra för den som hittar... ;)

free_04.jpg

Har några bilder till från området för den som är intresserad:

http://gadanguides.com/freeride-touring/

Snön är påväg!

Men AmandaKarestran när du säger att det inte direkt är en partyby menar du att det är helt dött eller att det ändå finns afterskiställen som spelar livemusik och så men kanske inte så många?!

Glöm inte att det är förbjudet men offpiståkning i Sestriere, och man kan få böter, fast pistörerna inte är så snabba på skidor...;)

grodan05 sa:
Glöm inte att det är förbjudet men offpiståkning i Sestriere, och man kan få böter, fast pistörerna inte är så snabba på skidor...;)
Vilken lag eller regel/förordning baserar du detta på i nuläget?

Åkningen i Montgenevre/Clavier, som är en del av Via Lattea är en riktig höjdare! Lite långsamma liftar i den delen av systemet och obefintlig afterski dock, men om off pist lockar så är det av alpernas höjdarställen.

chrtur sa:
grodan05 sa:
Av egen erfarenhet och andras berättelse. Jag var väldigt nära att få böter nån gång. Det finns en hel del som åker offpist ändå. Personligen har jag ingenting emot att folk åker offpist (tvartom) men det är nyttig information tycker jag.

lepe sa:
http://welove2ski.com/sauze-doulx/skiing

Vet inte om den källan stämmer till 100%.

Annars så är ju åkningen där väldigt fin som fler andra nämnt! Och lärk finns det gått om i hela via lattea!
Källan i det här fallet är en hemsida skriven på engelska, var har de i sin tur fått informationen ifrån (som sagt det står inte att det är förbjudet)?

grodan05 sa:
chrtur sa:
grodan05 sa:
Av egen erfarenhet och andras berättelse. Jag var väldigt nära att få böter nån gång. Det finns en hel del som åker offpist ändå. Personligen har jag ingenting emot att folk åker offpist (tvartom) men det är nyttig information tycker jag.
Vilket år/säsong utspelades detta?

Det händer för fem sex år sen för min del.
Maila dem och kolla om de har ändrat reglerna. Jag tror att problemet ligger i att de är rädda för att en lavin hamnar på en pist. Om du åker längre ut eller turar utanför systemet är det inga problem. Det är nog obligatoriskt med tranceiver, spade och sond i hela Piemonte regionen om du vistas offpist.
Den pistör jag träffad var väldigt tydlig med att det var förbjudet att åka offpist. Dessutom är de inte proffs och är ofta inte kapabla att klara en räddning utanför pisterna.
I alla fall är det ett väldigt trevligt skidområde.
Lycka till med åkningen där!
Julien
www.alpintaventyr.com

Asså jag var inte ute så mycket när jag var där hehe så jag är kanske ingen helt pålitlig källa... Det finns säkert lite livemusik om du letar. En del afterski o sådär kan jag dra mig till minnes iaf :)

Att maila dem behöver man inte eftersom i Italien så finns det inte någon nationell lag som förbjuder skidåkning, sedan får man kolla på vad som kan gälla för regionen och vidare kommunalt. I Piemonte finns det inte heller någon sådan lag, man kan dock lokalt sätta upp ett kortfristigt förbud när det kräver, dock så får den bara gälla över en kort period (vi pratar om dagar här). Angående lagen om transa/sond/spade (även om det inte behövs då detta borde vara en självklarthet) så blev den antagen och sedan "borttagen".... För 5-6 år sedan så satte man in lokalt ett förbjud som sedan hävdes eftersom det var helt absurt när man började titta på det djupare, dvs en lokal förordning får inte gälla över en längre tid.

Jag har över 10 år åkt skidor häromkring och har aldrig haft några större problem med att någon förbjudet mig att åka offpist. Ibland har det hänt att något område varit avstängt och man helt enkelt fått åka på annat håll, men det har aldrig inneburit att man missat något....så jag tycker det är intressant att det skulle vara förbjudet? ;)

Jag skrev att det var förbjudet eftersom jag fick informationen av pistörer, poliser och kompisar som fick böter. Det är för mig pålitliga källor. 2009 var jag nära att få böter själv. Det är möjligt att regeln togs bort och att det är helt ok att åka offpist nu. Men om någon är helt säker på dig ( och står för mina ev. böter;) då är det löst!

Snödjup

Tillbaka
Topp