Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
hur bli bättre åkare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steepndeep" data-source="post: 1067680" data-attributes="member: 13343"><p>Tråden håller på att spåra ur lite grand, tack La_Grave. Jag antar att med is is backen så menas knallhård snö. Vad jag vet finns inte is i svenska backar utom när man balkat med för mycket vatten eller när en bäck rinner rakt ut i backen. Mitt råd gäller alltså när det är knallhårt och känns isigt, inte när det är is.</p><p></p><p>Du besriver inte vilka Ross du kör på, vad du väger, kroppslängd eller skidlängd vilket skulle hjälpa lite i råd och dåd tipsen. Men, kan du ligga på skär i sväng så går det djävligt fort om det är isigt. Enda sättet att bromsa är kontrollerad sladd, även kallat stivoting. Kolla in Svtplay och Anja snöar in, riktigt bra om skidåkning. </p><p></p><p>Som i all idrott gäller att DU skall styra utrustningen, inte tvärtom. Aldrig luta bakåt utan fram på skidorna och tryck. Släpper det så har du antingen; för mjuka pjäxor, fel teknik, felaktigt slipade skidor, fel skidor, felmonterade skidor (bindningar i längsled alltså) osv. eller en kombination av allt. Eftersom du blir ifrånåkt av dina barn gissar jag på felslipade skidor och fel teknik som steg ett. Gå in i renommerad butik och slipa laggen samt ta en ny lektion i renommerad skidskola. </p><p></p><p>För övrigt är det aldrig kul att rekreationsåka på "is". Däremot är portåkning kul på "is".</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steepndeep, post: 1067680, member: 13343"] Tråden håller på att spåra ur lite grand, tack La_Grave. Jag antar att med is is backen så menas knallhård snö. Vad jag vet finns inte is i svenska backar utom när man balkat med för mycket vatten eller när en bäck rinner rakt ut i backen. Mitt råd gäller alltså när det är knallhårt och känns isigt, inte när det är is. Du besriver inte vilka Ross du kör på, vad du väger, kroppslängd eller skidlängd vilket skulle hjälpa lite i råd och dåd tipsen. Men, kan du ligga på skär i sväng så går det djävligt fort om det är isigt. Enda sättet att bromsa är kontrollerad sladd, även kallat stivoting. Kolla in Svtplay och Anja snöar in, riktigt bra om skidåkning. Som i all idrott gäller att DU skall styra utrustningen, inte tvärtom. Aldrig luta bakåt utan fram på skidorna och tryck. Släpper det så har du antingen; för mjuka pjäxor, fel teknik, felaktigt slipade skidor, fel skidor, felmonterade skidor (bindningar i längsled alltså) osv. eller en kombination av allt. Eftersom du blir ifrånåkt av dina barn gissar jag på felslipade skidor och fel teknik som steg ett. Gå in i renommerad butik och slipa laggen samt ta en ny lektion i renommerad skidskola. För övrigt är det aldrig kul att rekreationsåka på "is". Däremot är portåkning kul på "is". [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
hur bli bättre åkare?
Tillbaka
Topp