Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur borde man mäta storleken på skidområden?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 1043227" data-attributes="member: 127291"><p>Fallhöjden är ett problem (har inte funderat på någon lösning ännu)</p><p>Tar du den per löpmeter så blir ju stora anläggningar med många nerfarter från samma berg klart lidande.</p><p>Dvs samma problem som per kvadratkm.</p><p>Tror att fallhöjden faktiskt presenteras på det enklaste sättet för förståelse redan i dag.</p><p></p><p>Den ursprungliga frågan var väl hur man skall presentera storleken på anläggningen?</p><p></p><p>Då passar väl den enkelt åkbara arena från liften bra tycker jag.</p><p>Fast problemet blir att ärligt värdera vad som är enkelt att nå och få samma värdering att gälla överallt.</p><p></p><p>Att sedan få med liftkapacitet, tätheten av åkare i anläggningen o.s.v. på något bra sätt är nog önskvärt men borde vara ett eget värde som var och kan väga in efter eget tycke/behov.</p><p></p><p>Om det är ett eget värde så kan man minimera kanske t.o.m.komma ifrån påverkan som ger en klart missvisande siffra (som visats i olika enkla exempel ovan).</p><p></p><p>Hur den formeln skall se ut lämnar jag över till hågade då min klart tänkande hjärna är ovanligt stillastående pga. förkylning.</p><p></p><p>Så jag förespråkar 3 värden.</p><p>Fallhöjd (som idag)</p><p>Åkbar area</p><p>Ett värde som på något sätt ger en uppfattning om belastningen på anläggningen/systemet.</p><p></p><p>Edit:</p><p>När jag läser och tänker efter så vill jag nog egentligen bara lägga till nuvarande beskrivning med (som finns med antal olika pister, m.ö.h., fallhöjd m.m.) med.</p><p>Åkbar area</p><p>Ett värde som på något sätt ger en uppfattning om belastningen på anläggningen/systemet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 1043227, member: 127291"] Fallhöjden är ett problem (har inte funderat på någon lösning ännu) Tar du den per löpmeter så blir ju stora anläggningar med många nerfarter från samma berg klart lidande. Dvs samma problem som per kvadratkm. Tror att fallhöjden faktiskt presenteras på det enklaste sättet för förståelse redan i dag. Den ursprungliga frågan var väl hur man skall presentera storleken på anläggningen? Då passar väl den enkelt åkbara arena från liften bra tycker jag. Fast problemet blir att ärligt värdera vad som är enkelt att nå och få samma värdering att gälla överallt. Att sedan få med liftkapacitet, tätheten av åkare i anläggningen o.s.v. på något bra sätt är nog önskvärt men borde vara ett eget värde som var och kan väga in efter eget tycke/behov. Om det är ett eget värde så kan man minimera kanske t.o.m.komma ifrån påverkan som ger en klart missvisande siffra (som visats i olika enkla exempel ovan). Hur den formeln skall se ut lämnar jag över till hågade då min klart tänkande hjärna är ovanligt stillastående pga. förkylning. Så jag förespråkar 3 värden. Fallhöjd (som idag) Åkbar area Ett värde som på något sätt ger en uppfattning om belastningen på anläggningen/systemet. Edit: När jag läser och tänker efter så vill jag nog egentligen bara lägga till nuvarande beskrivning med (som finns med antal olika pister, m.ö.h., fallhöjd m.m.) med. Åkbar area Ett värde som på något sätt ger en uppfattning om belastningen på anläggningen/systemet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hur borde man mäta storleken på skidområden?
Tillbaka
Topp