Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur bred midja på all-mountain skidorna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="assr" data-source="post: 977364" data-attributes="member: 79407"><p>nu förstår jag inte varför du skulle vilja tillbringa 60% av din tid i pisten i St Anton...</p><p>får du inte lagg av skidskolan om det är det du ska köra?</p><p></p><p>Oavsett.</p><p>Jag åkte till Bad Gastein med ett enda par skidor, ett par Hellbent (124mm midja) i längden 189cm (läs 2meter)</p><p>jag väger som dig men är 8cm längre.</p><p></p><p>det höll alla de dagar det inte var totalt skit i backen. Och de dagar det var det så hade jag lyckas köpa på mig ett par parkskidor billigt som jag körde med.</p><p></p><p>Jag köpte även ett par gotama som låg väl runt en 108mm midja och det "mellanvalet" använde jag alldeles för sällan. Cirka 5-10dagar på hela säsongen faktiskt bara.</p><p></p><p></p><p>Finns det de minsta förutsättningar för att bli bra puder eller mjuk snö så kommer du att vilja ha midjebredd och rocker. Punkt. Slut. Sedan om du ska ha en skida med taper, fullrocker, eller både och, lämnar jag helt. Däremot ska du minst ha tiprocker, och du ska inte köpa en skida med tokmycket spann. Du ska köpa en skida som funkar riktigt jävla bra de dagar det är puder, för annars kommer du som förstagångssäsongare och inte offpisträv hamna SIST i ditt åkargäng. Det suger att alltid vara sist och den som alla hatar att vänta på (för vänta på dig kommer de få göra ändå..) Det fanns många sådana när jag säsongade, och de hade i allmänhet alltid helt fel skidor för tilllfället. Skidan ska självklart även funka när det är uppkört och isigt - men om du säsonga en hel säsong i alperna ska inte sweetspoten på skidan ligga där - oavsett vad du säger. SÄLJ annars skidan till en annan säsongare och köp något smalare än harva runt med ett par gamla 100mm tråkiga lagg och inte förstå känslan med pudersurf.</p><p></p><p>kontentan;</p><p>du har länkat fel lagg - de är för smala</p><p>köp hellre fel och sälj sedan begagnat på plats med en minimal förlust</p><p>tro inte att du kommre åka 60% pist under en hel säsong i alperna - är du verkligen så tråkig? ich dont think so.</p><p></p><p>Gå på något som är ca</p><p>180-187cm långt</p><p>108-120mm midja</p><p>minst tiprocker - gärna lite tailrocker med.</p><p>begagnat (ett bra sätt att spara pengar och komma undan med din tajta budget)</p><p></p><p>ska länka lite beg annonser som jag tycker verkar bra.</p><p>se nästa inlägg för det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="assr, post: 977364, member: 79407"] nu förstår jag inte varför du skulle vilja tillbringa 60% av din tid i pisten i St Anton... får du inte lagg av skidskolan om det är det du ska köra? Oavsett. Jag åkte till Bad Gastein med ett enda par skidor, ett par Hellbent (124mm midja) i längden 189cm (läs 2meter) jag väger som dig men är 8cm längre. det höll alla de dagar det inte var totalt skit i backen. Och de dagar det var det så hade jag lyckas köpa på mig ett par parkskidor billigt som jag körde med. Jag köpte även ett par gotama som låg väl runt en 108mm midja och det "mellanvalet" använde jag alldeles för sällan. Cirka 5-10dagar på hela säsongen faktiskt bara. Finns det de minsta förutsättningar för att bli bra puder eller mjuk snö så kommer du att vilja ha midjebredd och rocker. Punkt. Slut. Sedan om du ska ha en skida med taper, fullrocker, eller både och, lämnar jag helt. Däremot ska du minst ha tiprocker, och du ska inte köpa en skida med tokmycket spann. Du ska köpa en skida som funkar riktigt jävla bra de dagar det är puder, för annars kommer du som förstagångssäsongare och inte offpisträv hamna SIST i ditt åkargäng. Det suger att alltid vara sist och den som alla hatar att vänta på (för vänta på dig kommer de få göra ändå..) Det fanns många sådana när jag säsongade, och de hade i allmänhet alltid helt fel skidor för tilllfället. Skidan ska självklart även funka när det är uppkört och isigt - men om du säsonga en hel säsong i alperna ska inte sweetspoten på skidan ligga där - oavsett vad du säger. SÄLJ annars skidan till en annan säsongare och köp något smalare än harva runt med ett par gamla 100mm tråkiga lagg och inte förstå känslan med pudersurf. kontentan; du har länkat fel lagg - de är för smala köp hellre fel och sälj sedan begagnat på plats med en minimal förlust tro inte att du kommre åka 60% pist under en hel säsong i alperna - är du verkligen så tråkig? ich dont think so. Gå på något som är ca 180-187cm långt 108-120mm midja minst tiprocker - gärna lite tailrocker med. begagnat (ett bra sätt att spara pengar och komma undan med din tajta budget) ska länka lite beg annonser som jag tycker verkar bra. se nästa inlägg för det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur bred midja på all-mountain skidorna?
Tillbaka
Topp