Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur bred stålkant?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="offtopic" data-source="post: 1199253" data-attributes="member: 168718"><p>Intressant fråga och kan säker bli en intressant tråd av detta!</p><p>Jag har faktiskt precis varit ute och fixat mina kanter på ett par Enforcer 93 (och ett par Armada ARV 96 Zero)...var färdig...men läste detta och blev väldigt nyfiken. Sagt och gjort...ut i garaget igen och mäta...mina kanter (Enforcer 93) mäter 2.0 mm både på höjd/bredd. Dessa skidor är aldrig slipade i maskin utan endast slipade av mig med verktyg för ändamålet.</p><p></p><p>För mig personligen är det obegripligt att ett par skidor från 16/17 är slipade i maskin 3-4 gånger? Visserligen lite beroende på hur många skiddagar/år tidigare ägare har haft på dem? Jag tänker att om man som jag själv ligger på runt 40 skiddagar på en säsong...varav ca 15 på "hårt före" (läs "blåis"...) behöver i alla fall inte jag lämna in dem för maskinslipning varje år. Jag tycker att det för mig fungerar bättre och är säkrare att ta hand om kanter, belag och valla själv. Att för hand ta hand om sina kanter kostar ju mindre på själva stålmaterialet jämfört med när någon går lös med slipmaskin. Nu är jag fullt medveten om att alla kanske inte har tiden för detta (kunskapen kan man skaffa på nätet...)...men...det tar faktsikt inte så mycket tid i anspråk.</p><p></p><p>Vi har ett bra forum här på freeride där det sannolikt finns massa kunskap om detta, och jag själv har hittat massa info och fått svar på frågor inom detta ämne just här.</p><p></p><p>Lite kunskap för dem som är intresserade finns ju att söka här på freeride samt också här:</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.thepisteoffice.com/[/URL]</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.newschoolers.com/forum/thread/797342/Sharpening-Edges--A-Guide--with-angles-[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="offtopic, post: 1199253, member: 168718"] Intressant fråga och kan säker bli en intressant tråd av detta! Jag har faktiskt precis varit ute och fixat mina kanter på ett par Enforcer 93 (och ett par Armada ARV 96 Zero)...var färdig...men läste detta och blev väldigt nyfiken. Sagt och gjort...ut i garaget igen och mäta...mina kanter (Enforcer 93) mäter 2.0 mm både på höjd/bredd. Dessa skidor är aldrig slipade i maskin utan endast slipade av mig med verktyg för ändamålet. För mig personligen är det obegripligt att ett par skidor från 16/17 är slipade i maskin 3-4 gånger? Visserligen lite beroende på hur många skiddagar/år tidigare ägare har haft på dem? Jag tänker att om man som jag själv ligger på runt 40 skiddagar på en säsong...varav ca 15 på "hårt före" (läs "blåis"...) behöver i alla fall inte jag lämna in dem för maskinslipning varje år. Jag tycker att det för mig fungerar bättre och är säkrare att ta hand om kanter, belag och valla själv. Att för hand ta hand om sina kanter kostar ju mindre på själva stålmaterialet jämfört med när någon går lös med slipmaskin. Nu är jag fullt medveten om att alla kanske inte har tiden för detta (kunskapen kan man skaffa på nätet...)...men...det tar faktsikt inte så mycket tid i anspråk. Vi har ett bra forum här på freeride där det sannolikt finns massa kunskap om detta, och jag själv har hittat massa info och fått svar på frågor inom detta ämne just här. Lite kunskap för dem som är intresserade finns ju att söka här på freeride samt också här: [URL unfurl="true"]https://www.thepisteoffice.com/[/URL] [URL unfurl="true"]https://www.newschoolers.com/forum/thread/797342/Sharpening-Edges--A-Guide--with-angles-[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hur bred stålkant?
Tillbaka
Topp