Hur f-n mäter man ryggen från sjunde kotan till "höftbenskammen"?

la_grave

Aktiv medlem
Hur f-n mäter man ryggen från sjunde kotan till "höftbenskammen" (iliac crest)?

Detta är standardmåttet för ryggsäcksstorlekar och nätet är fullt av identiska beskrivningar av hur man gör, tex Black Diamond
och diverse stillbildsillustrationer, bla, http://guide.sportsmansguide.com/buyers-guides/backpack-buying-guide/#prettyPhoto[28968]/2/ resp http://www.ems.com/shop/index.jsp?categoryId=18675026

Följer jag dessa instruktioner blir mitt mått ungefär 48 cm. Det är fullkomligt osannolikt. Kollar man BD-videon vid ungefär 0:55 ser man 48 cm är på gränsen mellan small och medium. För kvinnor! Jag är 195 cm lång. Skulle inte tro att jag och korta kvinnor ska ha samma rygglängd. Jag har till och med bett en bekant som är ortoped att hjälpa mig att hitta sjunde kotan resp höftbenskammen. Hon fick samma resultat som jag när hon följde ryggmätningsinstruktionerna ovan (och säkert ytterligare 10 vi kollade på).

Alpine Threadworks har en lite annorlunda metod (beskriven här http://www.alpinethreadworks.com/products/selkirk-backvideo.html - i princip samma som ovan och så en "handbredd" ner på höften) och där blir resultatet betydligt rimligare 56 cm. Men det känns helt osannolikt att AT skulle vara de enda som kan ge en korrekt instruktion för hur man mäter en ryggsäck.

Är det någon som läser detta som säljer eller designar ryggsäckar och kan bringa lite klarhet?

Och på samma tema, hur mäter man en befintlig ryggsäcks motsvarande mått? Jag vill kolla vad längden på min nuvarande ryggsäck så jag har en referens.

Känns som detta är en fråga som skulle passa på Wikin. När jag vet så ska jag försöka skriva något där (någon som noterat att hela förstasidan är full med spam?).

Har du sett att osprey har en app till iphone och android där man tar hjälp av telefonens kamera?

Fast ärligt talat om ryggan är till dig som är 195cm så är det väl en no-brainer att välja large : )

Fast han vill ju beställa en säck från alpine threadworks, mäter du exakt får du ju också en exakt skräddarsydd säck.

Edit: Och ofta är Large från 180cm och uppåt, vilket aldrig duger om man nästan är 2 meter.

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Fast han vill ju beställa en säck från alpine threadworks, mäter du exakt får du ju också en exakt skräddarsydd säck.

Edit: Och ofta är Large från 180cm och uppåt, vilket aldrig duger om man nästan är 2 meter.
Precis, min nuvarande är en lång variant och den är för kort.

la_grave sa:
Hur f-n mäter man ryggen från sjunde kotan till "höftbenskammen" (iliac crest)?

Skulle inte tro att jag och korta kvinnor ska ha samma rygglängd. Jag har till och med bett en bekant som är ortoped att hjälpa mig att hitta sjunde kotan resp höftbenskammen. Hon fick samma resultat som jag när hon följde ryggmätningsinstruktionerna ovan (och säkert ytterligare 10 vi kollade på)..
Nej, det låter ju helt snurrigt. Fast varför envisas ryggsäckstillverkare med svåra mätmetoder om det är så enkelt som kroppslängd (i ditt fall 1.95)

Så mitt förra inlägg var nog fel:

Max_Faktor sa:
Fast ärligt talat om ryggan är till dig som är 195cm så är det väl en no-brainer att välja large : )
Det kanske är Anders som har rätt
Anders_Nilson sa:
Du kanske har jättelånga ben?
la_grave sa:
Känns som detta är en fråga som skulle passa på Wikin. När jag vet så ska jag försöka skriva något där.
Kanske kan du utvidga en redan existerande Wikipedia artikel :)

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huvudfoting

Mitt påstående var på inget sett ironiskt, även jag, är i runda slängar 193cm numera, har nästan alltid kört korta rygglängder i ryggsäckar och har sjukt svårt med byxbenslängder, numera är det enklare när man får håsa ner brallorna på arslet men under 80/90-talet när de skulle sitta lite högre så har man ju sett ut som man väntat högvatten, värst är när man haft lite baggy skalbyxor och sen dragit på sig klätter sele, hux flux sitter byxkanten ovanför pjäxorna.

Anders_Nilson sa:
Mitt påstående var på inget sett ironiskt, även jag, är i runda slängar 193cm numera, har nästan alltid kört korta rygglängder i ryggsäckar och har sjukt svårt med byxbenslängder, numera är det enklare när man får håsa ner brallorna på arslet men under 80/90-talet när de skulle sitta lite högre så har man ju sett ut som man väntat högvatten, värst är när man haft lite baggy skalbyxor och sen dragit på sig klätter sele, hux flux sitter byxkanten ovanför pjäxorna.
Jag har ungefär samma storlek på byxor och toppar. Men du borde köpa byxor på rålängd istället och lämna in dem till en sömmerska som kan anpassa längden till exakt din storlek. Kostar kanske 150:- i centrala Stockholm (så det borde vara billigare på annat håll). Helt klart värt det för att få rätt längd. Dessutom vidgas utbudet av byxor du kan köpa till i princip allt som passar i midjan.

Svårt med rålängd på skalbyxor, men så finns ju både Patagonia och Arcteryx i både lång och regular

Tillbaka
Topp