Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur får jag sylvassa stålkanter utan att slita ner stålkanterna för mycket?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidsuge-Erik" data-source="post: 1096440" data-attributes="member: 118157"><p>Har själv samma skida fast av 2011 års model och gillar den skarpt. </p><p></p><p>Det hela är mycket enkelt. Kanten slits mest underifrån och där kan du inte slipa själv(om du inte förändrar hangningsvinkeln varje gång eller har en egen stor maskin). </p><p></p><p>Du kan inte bara slipa o slipa kanten. Det kommer bara bli sämre resultat och du får ta mer på kanten. </p><p></p><p>En skida som har slipats i en bra maskin underifrån kan bli otroligt vass med ett lätt drag med en handfil. Är kanten sliten underifrån så kan du dra av en jakla massa kant utan att få en tiondel så bra skärpa. Det bästa vore om man hade en egen maskin i garaget eller om det var gratis att lämna in för slipning. Men så är det inte. Vanligtvis tar kanten slut ifrån sidan först snarare än underifrån så det förlänger skivands livslängd. Så varför slipar man för hand? Den kortsiktigt ekonomiska biten är den ena, och den andra är att man kan få vasare än en bra slipmaskin för hand. </p><p></p><p>Vad är det för bryne du köpt på biltema? Finns brynen till typ längd som du inte ens ska använda för att få upp skärpan(har nått billigt sånt köpt av misstag). </p><p></p><p>Moonflex <a href="https://www.amazon.com/Diaface-Moonflex-Diamond-Stone-70/dp/B01N8V1NGV" target="_blank">https://www.amazon.com/Diaface-Moonflex-Diamond-Stone-70/dp/B01N8V1NGV</a></p><p>Är väldigt bra och prisvärda. Jag kör på 600 och 1000 vanligtvis. Kanten blir finare genom att köra båda. 600 först såklart. Gör det utan hållare försiktigt. Sedan en "sten" ifrån Swix. </p><p>Detta gör att kanten blir väldigt jämn o fin, vilket gör att den håller mycket längre. </p><p></p><p>Bryne o sten kan köras efter varje dag. Men det finns en gräns enligt min erfarenhet för hur många gånger man kan göra det utan att få sämre skärpa än innan(kan ha fel). Efter kanske 4 till 7 akdagar kör jag med fil. Egentligen så är det hur kanten slitits som räknas och inte aktimmar. Isigt eller mjukt osv. </p><p></p><p>Fixa ett moonflex(eller liknande, gillar dock ej dimondstonevarianterna alls) och en sten, samt hitta ett ställe att maskinslipa dom på som du märker gör ett bra jobb så har du gjort det du kan göra åt kanten(enligt min uppfattning)</p><p></p><p>Sen finns ju aspekten med att hyvla bort plast ABS kanten. Det finns verktyg för det av en anledning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidsuge-Erik, post: 1096440, member: 118157"] Har själv samma skida fast av 2011 års model och gillar den skarpt. Det hela är mycket enkelt. Kanten slits mest underifrån och där kan du inte slipa själv(om du inte förändrar hangningsvinkeln varje gång eller har en egen stor maskin). Du kan inte bara slipa o slipa kanten. Det kommer bara bli sämre resultat och du får ta mer på kanten. En skida som har slipats i en bra maskin underifrån kan bli otroligt vass med ett lätt drag med en handfil. Är kanten sliten underifrån så kan du dra av en jakla massa kant utan att få en tiondel så bra skärpa. Det bästa vore om man hade en egen maskin i garaget eller om det var gratis att lämna in för slipning. Men så är det inte. Vanligtvis tar kanten slut ifrån sidan först snarare än underifrån så det förlänger skivands livslängd. Så varför slipar man för hand? Den kortsiktigt ekonomiska biten är den ena, och den andra är att man kan få vasare än en bra slipmaskin för hand. Vad är det för bryne du köpt på biltema? Finns brynen till typ längd som du inte ens ska använda för att få upp skärpan(har nått billigt sånt köpt av misstag). Moonflex [URL]https://www.amazon.com/Diaface-Moonflex-Diamond-Stone-70/dp/B01N8V1NGV[/URL] Är väldigt bra och prisvärda. Jag kör på 600 och 1000 vanligtvis. Kanten blir finare genom att köra båda. 600 först såklart. Gör det utan hållare försiktigt. Sedan en "sten" ifrån Swix. Detta gör att kanten blir väldigt jämn o fin, vilket gör att den håller mycket längre. Bryne o sten kan köras efter varje dag. Men det finns en gräns enligt min erfarenhet för hur många gånger man kan göra det utan att få sämre skärpa än innan(kan ha fel). Efter kanske 4 till 7 akdagar kör jag med fil. Egentligen så är det hur kanten slitits som räknas och inte aktimmar. Isigt eller mjukt osv. Fixa ett moonflex(eller liknande, gillar dock ej dimondstonevarianterna alls) och en sten, samt hitta ett ställe att maskinslipa dom på som du märker gör ett bra jobb så har du gjort det du kan göra åt kanten(enligt min uppfattning) Sen finns ju aspekten med att hyvla bort plast ABS kanten. Det finns verktyg för det av en anledning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur får jag sylvassa stålkanter utan att slita ner stålkanterna för mycket?
Tillbaka
Topp