Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur får jag sylvassa stålkanter utan att slita ner stålkanterna för mycket?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skidsuge-Erik" data-source="post: 1096772" data-attributes="member: 118157"><p>Bra pedagogisk guide av AC_DG som garanterat kan det här bättre än undertecknad. Nyfiken på det där med att själv slipa underifrån. Hur många gånger kan man slipa av det tushade på en underkant utan att man måste plussa på en tiondelsgrad på verktyget? Förr eller senare måste du planslipa dom ivarje fall? </p><p></p><p>Var nog lite otydlig. Ett 600 bryne är typ ett medelgrovt och 1000 är ett väldigt fint. Tanken med att använda flera brynen och sten är kantens skärpa slits mer om den har grader. Genom att göra kanten extremt "fin" så bör den slitas ännu mindre än om enbart ett medelbryne använts. Det går dessutom rätt fort att dra två drag extra med fint bryne och sten. Kanten blir finare och ibland kan ivarje fall jag uppleva att om man bara tar ett medelbryne kan kanten kännas "för vass" och inte så fin. Svårt o sätta ord på de. </p><p></p><p>Glömde nämna att jag lägger mina brynen i ett vattenglas och torkar av kanten innan och emellan stegen med vått hushållspapper(mindre skit i brynet). Så en viss form av vattenslipning blir de ju.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skidsuge-Erik, post: 1096772, member: 118157"] Bra pedagogisk guide av AC_DG som garanterat kan det här bättre än undertecknad. Nyfiken på det där med att själv slipa underifrån. Hur många gånger kan man slipa av det tushade på en underkant utan att man måste plussa på en tiondelsgrad på verktyget? Förr eller senare måste du planslipa dom ivarje fall? Var nog lite otydlig. Ett 600 bryne är typ ett medelgrovt och 1000 är ett väldigt fint. Tanken med att använda flera brynen och sten är kantens skärpa slits mer om den har grader. Genom att göra kanten extremt "fin" så bör den slitas ännu mindre än om enbart ett medelbryne använts. Det går dessutom rätt fort att dra två drag extra med fint bryne och sten. Kanten blir finare och ibland kan ivarje fall jag uppleva att om man bara tar ett medelbryne kan kanten kännas "för vass" och inte så fin. Svårt o sätta ord på de. Glömde nämna att jag lägger mina brynen i ett vattenglas och torkar av kanten innan och emellan stegen med vått hushållspapper(mindre skit i brynet). Så en viss form av vattenslipning blir de ju. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hur får jag sylvassa stålkanter utan att slita ner stålkanterna för mycket?
Tillbaka
Topp