Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Hur feta kan man köra telis på?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="johan80" data-source="post: 415258" data-attributes="member: 12665"><p>Har åkt telemark ett par år och kan konstatera att det är sjukt svårt att hitta den ultimata skidan. Har åkt på allt från Völk Explosive (för hård för mig), K2 AK Enemy (spagetti), till Elan 777 ( okej, lite volvo) , K2 Hippy stinx (inte så ganska..) Fischer Atua (lagom för nörd telis jibb men skön allround..)</p><p></p><p>Min skönaste telis upplevelse fick jag på Volant Spatula i 1 m puder vid Valhalla Catski i Kanada. 125 mm i midja och lite rocker gjorde att man flöt riktigt skönt. Men ytterst få dagar som den är "optimal" </p><p></p><p>Idag kör jag på Fischer Watea 94mm i midjan och 186 lång. Är själv 183 cm, väger 80-85 kg och gillar att hitta mjuk snö. Måste säga att Watean funkar i många lägen. Okej i pist och för ett "svenskt dump". Bor själv i Östersund så det mesta av åkningen blir i Jämtland. </p><p></p><p>Har även ett par Nordica Blower 110mm, 193 långa som är jävulskt sköna vid stora ytor men då ska det vara stort och med gott om plats. = inte Östra ravin och susarbäcken i Åre. Men om man däremot bor el jobbar så att man för det mesta åker i Riksgränsen/Abisko där man kan hitta ytor då är det absolut värt en fetfet skida.</p><p></p><p>Självklart är det ju väldigt personligt vad man gillar. Don efter person så att säga...</p><p></p><p>Börja med ett par 95 - 105 mm och får du läge, tveka inte att köpa till något stort.... </p><p></p><p>Mvh</p><p></p><p>Johan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="johan80, post: 415258, member: 12665"] Har åkt telemark ett par år och kan konstatera att det är sjukt svårt att hitta den ultimata skidan. Har åkt på allt från Völk Explosive (för hård för mig), K2 AK Enemy (spagetti), till Elan 777 ( okej, lite volvo) , K2 Hippy stinx (inte så ganska..) Fischer Atua (lagom för nörd telis jibb men skön allround..) Min skönaste telis upplevelse fick jag på Volant Spatula i 1 m puder vid Valhalla Catski i Kanada. 125 mm i midja och lite rocker gjorde att man flöt riktigt skönt. Men ytterst få dagar som den är "optimal" Idag kör jag på Fischer Watea 94mm i midjan och 186 lång. Är själv 183 cm, väger 80-85 kg och gillar att hitta mjuk snö. Måste säga att Watean funkar i många lägen. Okej i pist och för ett "svenskt dump". Bor själv i Östersund så det mesta av åkningen blir i Jämtland. Har även ett par Nordica Blower 110mm, 193 långa som är jävulskt sköna vid stora ytor men då ska det vara stort och med gott om plats. = inte Östra ravin och susarbäcken i Åre. Men om man däremot bor el jobbar så att man för det mesta åker i Riksgränsen/Abisko där man kan hitta ytor då är det absolut värt en fetfet skida. Självklart är det ju väldigt personligt vad man gillar. Don efter person så att säga... Börja med ett par 95 - 105 mm och får du läge, tveka inte att köpa till något stort.... Mvh Johan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Hur feta kan man köra telis på?
Tillbaka
Topp